ایرانیان مشهور و موفق در کانادا چه کسانی هستند؟

ایرانیان هر جا که رفته‌اند، خوش درخشیده‌اند. جامعه ایرانیان کاندا نیز از قائده مستثنی نیست و کم نیستند ایرانیان کانادا که باعث افتخار ایران هستند و به پیشرفت این کشور کمک شایانی کرده‌اند. ایرانیان موفق در کانادا در تمامی زمینه‌ها دیده می‌شوند؛ از فعالیت‌های دانشگاهی گرفته تا فعالیت‌های تجاری. در این مطلب به معرفی ایرانیان مشهور در کانادا می‌پردازم.

لیست افراد سرشناس ایرانی تبار در کانادا و بیوگرافی کوتاهی از آنان

شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که ایرانیان مهاجر مشهور ساکن کانادا چه کسانی هستند؟ ایرانیان موفق در کانادا شهروندان کانادا هستند که اصلیت ایرانی دارند یا دارای تابعیت دوگانه ایرانی و کانادایی می‌باشند. پیش از انقلاب، ایرانی‌ها بیشتر برای فرصت‌های آموزشی و اقتصادی یا سرمایه‌گذاری به کانادا می‌آمدند. در ادامه با لیست ایرانیان مشهور در کانادا و مختصری از زندگی‌نامه آنها آشنا می‌شویم.
**لیست به ترتیب حروف الفبا

پرویز تناولی

پرویز تناولی مجسمه‌ساز، نقاش، مربی و مورخ هنر ایرانی کانادایی است. آثار آقای تناولی با قیمت‌های بسیار بالایی به فروش می‌روند. مجموعه‌ای از آثار مجسمه‌سازی ایشان در موزه‌های معتبر و مکان‌های عمومی مانند موزه بریتانیا، موزه متروپولیتن، دانشگاه هملین، موزه آقاخان و همچنین موزه هنر عمومی ونکوور به نمایش گذاشته می‌شود.
پرویز تناولی در سال ۱۳۱۶ در تهران به‌دنیا آمد. در سال ۱۳۳۲ هنرستان هنرهای زیبا در تهران تاسیس شد و او در رشته مجسمه‌سازی نام‌نویسی کرد. وی پس از گذراندن دوره سه ساله مجسمه‌سازی در هنرستان هنرهای زیبا در سال ۱۳۳۵ به ایتالیا رفت و در آکادمی هنرهای زیبای شهر کارارا مشغول به تحصیل شد.
جدیدترین نمایشگاه انفرادی پرویز تناولی با عنوان «پرویز تناولی: شاعران، قفل‌ها، قفس‌ها» در تابستان سال 1402 برپا شد در گالری هنری ونکوور برگزار شد و مجموعه‌ای از آثار او در شش دهه گذشته را به نمایش گذاشت. مجموعه مجسمه‌های «هیچ»، «دست‌ها» و «قفل و قفس» از معروف‌ترین آثار پرویز تناولی به شمار می‌روند.

پرویز تناولی
پرویز تناولی

جواد موفقیان

جواد موفقیان ۱۳۰۵ در تهران متولد شد و یک نیکوکار ایرانی-کانادایی بود. وی میلیون‌ها دلار از ثروت خود را برای گسترش آموزش، بهداشت و توسعه اجتماعی در ایران، آفریقا، هند، هائیتی، سوئیس، انگلیس و به ویژه در ونکوور کانادا صرف کرد. آقای موفقیان در سال 1366 در ونکوور کانادا اقامت گزید. اندکی بعد او یک شرکت املاک و مستغلات تجاری تأسیس کرد که اکنون دارای چهار ساختمان اداری است و املاک زیادی را در منطقه ونکوور ساخته است.
ایشان در سال 1382 بنیاد «جواد موفقیان» را تاسیس کرد، که حمایت‌های سخاوتمندانه و بسیار مهمی را برای بسیاری از سازمانهای بهداشت و درمان در ونکوور ارائه داده است. اگرچه از زمان مهاجرت آقای موفقیان به کانادا بیش از ۴ دهه می‌گذشت، اما با تامین هزینه ساخت ۲۶ مدرسه ابتدایی، راهنمایی و فنی، با کشور خود همچنان ارتباط خود را حفظ کرد. برخی از این مدارس به‌طور خاص برای دانش‌آموزان دارای نقص در بینایی و شنوایی و یکی برای دختران معلول جسمی طراحی و تاسیس شده‌اند.

جواد موفقیان فعالیت خود را بر آموزش و سلامت کودکان متمرکز کرده است. وی یک هدیه تاریخی به مبلغ ۱۵ میلیون دلار به دانشکده پزشکی دانشگاه بریتیش کلمبیا برای ساخت یک مرکز تحقیقات و مراقبت از بیمار در بیمارستانی در ونکوور کانادا اهدا کرد.. این بنای ۱۳۵۰۰۰ متر مربعی که به نام «مرکز سلامت مغز جواد موفقیان» (Djavad Mowafaghian Centre for Brain Health) شناخته می‌شود در سال ۲۰۱۴ افتتاح شد. آقای موفقیان سرانجام سال 1401 در سن ۹۴ سالگی درگذشت.

این مطلب هم خواندیست: جمعیت ایرانیان مهاجر در کانادا

جواد موفقیان
جواد موفقیان

حسن خسروشاهی

حسن خسروشاهی، کارآفرین موفق و ایرانی‌تبار، در سال ۱۳۱۹ هجری خورشیدی در شهر خسروشاه به دنیا آمد. او مدارک تحصیلی خود را در رشته‌های حقوق و اقتصاد از دانشگاه تهران دریافت کرد.

پدر وی، علی خسروشاهی، موسس شرکت صنعتی مینو و یکی از صنعت‌گران برجسته ایران بود. حسن خسروشاهی با میراث‌داری این شرکت، آن را به یکی از بزرگ‌ترین و مشهورترین شرکت‌های تولید صنایع خوراکی در ایران تبدیل کرد، محصولات این شرکت شامل بیسکویت، ویفر، شکلات، تافی، و پفک بود. در سال ۱۳۵۷، سود حاصل از این شرکت بالغ بر ۳۵۰ میلیون دلار برآورد شد. اما پس از انقلاب اسلامی، کارخانه‌ها و دیگر دارایی‌های وی مصادره شدند.

پس از تلاش‌های بسیار، حسن خسروشاهی ناامیدانه کشور را ترک کرد و به ونکوور کانادا مهاجرت کرد. او در آنجا شرکت فیوچر شاپ (FutureShop) را بنیان‌گذاری کرد و به سرعت این فروشگاه را به بزرگ‌ترین فروشگاه زنجیره‌ای کانادا با ۹۰ شعبه و حدود ۸۰۰۰ کارمند تبدیل کرد. بعدها این شرکت به شرکت آمریکایی بست بای فروخته شد. ثروت حسن خسروشاهی حدود ۲ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود که او را به هفتمین فرد ثروتمند کانادا تبدیل کرده است.

حسن خسروشاهی
حسن خسروشاهی

حسین امانت

حسین امانت (متولد ۲۸ شهریور ۱۳۲۱) یک معمار برجسته ایرانی است که در کانادا اقامت دارد. او به خاطر طراحی برج آزادی در تهران، که به عنوان نماد پایتخت ایران شناخته می‌شود، شهرت یافته است.

حسین امانت در یک خانواده بهایی در تهران به دنیا آمد. پدرش موسی امانت و برادرش دکتر عباس امانت بودند. خانواده پدری او از کاشان و مادرش نیمه همدانی-نیمه کاشانی بود. امانت از دانش‌آموختگان دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران است و تحت نظر اساتیدی چون حیدر غیایی و هوشنگ سیحون آموزش دیده است. او در سال ۱۳۳۹-۱۳۳۸ دیپلم ریاضی فیزیک خود را از دبیرستان البرز تهران اخذ کرد.

حسین امانت، طراح برج آزادی در تهران است، برجی که به مناسبت جشن‌های ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی ایران و به عنوان نمادی از ایران مدرن و دروازه تمدن بزرگ ساخته شد. امانت برنده مسابقه طراحی برج شد که در سال ۱۳۴۵ با عنوان «آگهی مسابقه طرح ساختمان شهیاد آریامهر» اعلام شده بود.

او همچنین مسئول طراحی و معماری ساختمان‌های اولیه دانشگاه صنعتی شریف و دیگر سازه‌های مهم در ایران و جهان است. به گفته امانت، تهیه سنگ‌های برج به دلیل پیچیدگی انحنای پایه‌ها کار سختی بود و برای این منظور به غفار داورپناه، پدر سنگبری نوین ایران، و محمد علی قدسی، مسئول نصب سنگ‌ها، مراجعه کرد.

پس از انقلاب ۱۳۵۷، برج شهیاد به برج آزادی و دانشگاه صنعتی آریامهر به دانشگاه صنعتی شریف تغییر نام داد. امانت پس از این پروژه‌ها، نظارت و سرپرستی ساخت موزه پاسارگاد را بر عهده گرفت، اما این پروژه با وقوع انقلاب اسلامی متوقف شد. او همچنین معمار و طراح ساختمان سازمان میراث فرهنگی، چندین مدرسه، کتابخانه، و شهرک تفریحی در کنار دریای خزر بود. با گسترش فعالیت‌های خود، او بناهایی را در خارج از ایران نیز طراحی کرد، از جمله سفارت ایران در پکن که به عنوان متمایزترین سفارتخانه ناحیه دیپلماتیک پکن شناخته می‌شود.

حسین امانت با آثار ماندگار خود در ایران و خارج از آن، به عنوان یکی از معماران برجسته ایرانی شناخته می‌شود و نقش مهمی در معرفی معماری مدرن ایران به جهان داشته است.

حسین امانت
حسین امانت

خانواده قرمزیان

خانواده قرمزیان (به انگلیسی: Ghermezian family) از جمله خانواده‌های برجسته یهودیان ایرانی مقیم کانادا هستند. این خانواده سازنده و مالک چندین مرکز خرید بزرگ در جهان هستند، از جمله مراکز خرید مشهور وست ادمونتون مال و مال آمریکا. این مراکز خرید تحت مدیریت شرکت تریپل فایو گروپ (Triple Five Group) قرار دارند، که علاوه بر این مراکز، چندین هتل در لاس وگاس را نیز اداره می‌کنند.

یعقوب قرمزیان (زاده ۱۹۰۲ – درگذشته ۲۰۰۰) در دهه ۱۹۴۰ به همراه خانواده‌اش از ایران به نیویورک مهاجرت کرد و سپس در سال ۱۹۶۴ با چهار پسرش به کانادا نقل مکان نمود. خانواده قرمزیان در ابتدا به واردات و فروش فرش‌های ایرانی مشغول بودند و تا سال ۱۹۶۴ که در کانادا مستقر شدند، مالک ۱۶ فروشگاه در ایالات متحده و کانادا بودند.

در دهه‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰، خانواده قرمزیان به معاملات املاک و مستغلات روی آوردند. یعقوب قرمزیان در سال ۱۹۶۵ بنگاه معاملاتی خود به نام قرمز دیولاپمنت را تأسیس کرد که بعدها به تریپل فایو گروپ تغییر نام داد.

در دهه ۱۹۷۰، با توسعه صنعت نفت در منطقه ادمونتون، کسب‌وکار خانواده قرمزیان رونق گرفت و تمامی اعضای خانواده به ادمونتون، آلبرتا مهاجرت کردند.

اگرچه یعقوب قرمزیان در سال ۲۰۰۰ در سن ۹۷ سالگی درگذشت، پسرانش؛ اسکندر، نادر، رافائل و بهمن، کسب‌وکار او را ادامه داده و بزرگ‌ترین امپراتوری معاملات املاک و مستغلات را در سراسر کانادا راه‌اندازی کردند. تریپل فایو اکنون حدود ۴۰۰ شعبه در کشورهای مختلف از جمله کانادا، ایالات متحده، بریتانیا، ژاپن، تایوان و منطقه خاورمیانه دارد.

برادران قرمزیان مرکز خرید وست ادمونتون مال را در سال ۱۹۸۱ در ادمونتون، کانادا احداث کردند و همچنان مالک اصلی و مدیران این مرکز هستند. وست ادمونتون مال تا سال ۲۰۰۴ بزرگ‌ترین مرکز خرید جهان بود و اکنون بزرگ‌ترین مرکز خرید آمریکای شمالی و دهمین مرکز خرید بزرگ جهان محسوب می‌شود.

این مرکز خرید با مساحت حدود ۵۰۰ هزار مترمربع (۵۰ هکتار)، شامل ۸۰۰ فروشگاه، ۲۵ رستوران، یک کازینو، یک پارک سرگرمی، یک استخر مواج سرپوشیده، یک حوضچه دلفین و ۲۶ پرده نمایش فیلم در دو مجموعه سینمایی است.

در سال ۱۹۹۲، دارایی‌های خانواده قرمزیان توسط همیلتون اسپکتِیتور حدود ۲ میلیارد دلار برآورد شد. در سال ۲۰۱۰، نشریه جروزالم پست ثروت این خانواده را حدود ۴ میلیارد دلار اعلام کرد.

خانواده قرمزیان اکنون به عنوان ثروتمندترین خانواده ایرانی شناخته می‌شوند و در آخرین رتبه‌بندی مجله فوربز، در رتبه دوم از فهرست ثروتمندترین افراد ایرانی قرار گرفته‌اند.

با تلاش‌های پیگیرانه و مدیریت هوشمندانه، خانواده قرمزیان به یکی از برجسته‌ترین خانواده‌های موفق در زمینه املاک و مستغلات تبدیل شده‌اند و نقش مهمی در توسعه اقتصادی و تجاری کانادا و جهان ایفا کرده‌اند.

خانواده قرمزیان
خانواده قرمزیان

رامین کریملو

رامین کریملو خواننده و بازیگر ایرانی کانادایی است. او در سال ۱۳۵۷ در تهران به دنیا آمد. خانواده رامین پس از ترک ایران و سه سال اقامت در ایتالیا خود را به انتاریو در کانادا رساندند. آن‌ها ابتدا در پیتربورو زندگی می‌کردند و بعدها به محله ایرانی‌نشین ریچموند هیل رفتند.
رامین ابتدا علاقه خاصی به تئاتر نداشت. اما در ۱۲ سالگی برخلاف تمایلش از طرف مدرسه به نمایش شبح اپرا رفت و همان‌جا عاشق تئاتر و عاشق این نمایش شد. رامین هنگامی که ۱۷ سال داشت، به دروغ سن خود را بالاتر اعلام کرد تا بتواند خود را به گروه موسیقی «روی کشتی» برساند و دو سال روی دریاهای جهان در این گروه برنامه اجرا کند. او هر شب در کابینش، آثار استانیسلاوسکی و استراسبورگ را می‌خواند تا بتواند بالاخره به رویاهای تئاتری خود برسد. گفتنی است رامین ستاره پرطرفدار نمایش موزیکال معروف لندن به نام «عشق هرگز نمی‌میرد»، و همچنین چهره زیر ماسک ترسناک نمایش موزیکال «شبح اپرا» بوده است.

رامین کریملو
رامین کریملو

رضا مریدی

رضا مریدی، سیاستمدار ایرانی‌تبار کانادایی است که در شهر ارومیه، استان آذربایجان غربی به دنیا آمد. او عضو حزب لیبرال کانادا بود و تا سال ۲۰۱۸ نماینده حوزه انتخابیه ریچموند هیل در مجلس استانی اونتاریو بود. مریدی همچنین به عنوان یکی از وزرای کابینه کاتلین وین فعالیت داشت.

رضا مریدی تحصیلات ابتدایی و راهنمایی خود را در ارومیه گذراند و سپس به تهران آمد و دوره متوسطه خود را در دبیرستان البرز به پایان رساند. او در دانشگاه تهران مدرک لیسانس فیزیک و فوق لیسانس فیزیک هسته‌ای را دریافت کرد. برای ادامه تحصیل به انگلستان رفت و مدرک فوق لیسانس تکنولوژی و دکترای فیزیک را از دانشگاه برونل گرفت.

پس از بازگشت به ایران در سال ۱۹۷۶، مریدی به تدریس در مدرسه عالی دختران و دیگر دانشگاه‌های ایران مشغول شد. در سال ۱۹۹۰، او به همراه خانواده‌اش به کانادا مهاجرت کرد و پس از اقامت در تورنتو، از سال ۱۹۹۱ در ریچموند هیل ساکن شد. مریدی مدتی معاون سازمان حفاظت اشعه‌ای کانادا نیز بود.

در ۱۰ اکتبر ۲۰۰۷، رضا مریدی با کسب ۴۸ درصد آرا به عنوان نخستین نماینده ایرانی وارد مجلس اونتاریو شد. این پیروزی توسط رسانه‌های کانادایی به عنوان یک دستاورد تاریخی شناخته شد. اونتاریو به عنوان بزرگترین و پرجمعیت‌ترین استان کانادا، اهمیت زیادی دارد و راهیابی به مجلس قانونگذاری این استان، موفقیتی بزرگ محسوب می‌شود.

رضا مریدی با تعهد و تلاش خود در عرصه سیاست کانادا، نقش مهمی در نمایندگی جامعه ایرانی‌تبار کانادا ایفا کرده و توانسته است به عنوان یک چهره برجسته در سیاست این کشور شناخته شود.

رضا مریدی
رضا مریدی

رکسانا مصلحی

رکسانا مصلحی اپیدمیولوژیست ژنتیکی ایرانی کانادایی است. خانم مصلحی دوره کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری را از دانشگاه بریتیش کلمبیا (UBC) در ونکوور کانادا دریافت کرد. تحقیقات او بر روی سرطان و پیش‌سازهای سرطان از جمله کار بر روی سرطان چشم ناشی از تشعشع، علل ژنتیکی و محیطی سرطان تخمدان، و تفاوت‌های قومیتی در بروز سرطان سینه است.
خانم مصلحی جوایز و افتخارات متعددی دریافت کرده است؛ از جمله جایزه دستیار تدریس در مقطع کارشناسی ارشد در آموزش (UBC)، بورس تحصیلی Biovision از دانشگاه علمی علوم (فرانسه)، دو جایزه برای تعالی پژوهشی از NIH و همچنین جایزه سیب طلایی و برای تعالی در تدریس از دانشکده بهداشت در SUNY آلبانی.

رکسانا مصلحی
رکسانا مصلحی

ژینا (پروانه) کُدی

ژینا (پروانه) کدی یک مهندس و بیزینس لیدر ایرانی-کانادایی است.

در سال ۱۹۸۹، ژینا اولین زنی در کانادا شد که دکترای مهندسی ساختمان را دریافت کرد. در سال ۲۰۱۸، پس از اهدا ۱۵ میلیون دلار، دانشگاه کنکوردیا دانشکده مهندسی و علوم کامپیوتر خود را به نام او تغییر نام داد (دانشکده مهندسی و علوم کامپیوتر ژینا کدی)، که این امر آن را به اولین دانشکده مهندسی و علوم کامپیوتر در کانادا و بین‌المللی تبدیل کرد که به نام یک زن نام‌گذاری شده است.
ژینا در سال ۱۹۵۶ در ایران متولد شد. پدرش مالک یک دبیرستان پسرانه بود که ژینا در تابستان‌ها در آنجا تدریس می‌کرد. سه برادر کدی مهندس شدند، در حالی که خواهرش دندانپزشک شد. در سال ۱۹۷۸، کدی مدرک لیسانس علوم در مهندسی سازه را از دانشگاه صنعتی آریامهر (اکنون دانشگاه صنعتی شریف) دریافت کرد.

او در سال ۱۹۷۹ با ۲٬۰۰۰ دلار به کانادا مهاجرت کرد. در آن زمان، برادر کدی مدرک لیسانس مهندسی خود را از دانشگاه کنکوردیا در مونترال گرفته بود و برای او ملاقاتی با استاد مهندسی، سدریک مارش، ترتیب داد. از طریق این ملاقات، کدی بورسیه‌ای در رشته مهندسی برای تحصیل در دانشگاه کنکوردیا در مونترال دریافت کرد، جایی که در سال ۱۹۸۱ مدرک کارشناسی ارشد مهندسی را به پایان رساند.

ژینا کدی
ژینا کدی

سامانا تاجیک

سامانتا تاجیک (به انگلیسی: Samantha Tajik) مدل برجسته ایرانی-کانادایی است. او در تهران به دنیا آمد و هنگامی که دو سال داشت، همراه با خانواده‌اش به کانادا مهاجرت کرد. سامانتا تاجیک به دو زبان فارسی و انگلیسی مسلط است.

سامانتا تاجیک دوران کودکی خود را در ونکوور سپری کرد. برای ادامه تحصیل به تورنتو مهاجرت کرد و در آنجا به تحصیلات خود ادامه داد. در سال ۲۰۰۸، سامانتا تاجیک به عنوان ملکه زیبایی کانادا انتخاب شد، که نقطه عطفی در حرفه مدلینگ او بود.

سامانتا تاجیک با توانمندی‌ها و دستاوردهایش در عرصه مدلینگ، به یکی از چهره‌های برجسته ایرانی-کانادایی تبدیل شده و توانسته است با موفقیت‌های خود در این صنعت، الهام‌بخش بسیاری از جوانان ایرانی و کانادایی باشد.

سامانتا تاجیک
سامانتا تاجیک

شهرزاد رفعتی

شهرزاد رفعتی (متولد ۱۹۷۹ در تهران) بنیانگذار و مدیر ارشد شرکت فناوری و سرگرمی BroadbandTV Corp، واقع در ونکوور کانادا است. او این کمپانی را در سال ۲۰۰۵ تأسیس کرد و مدرک کارشناسی علوم رایانه را از دانشگاه بریتیش کلمبیا دریافت کرده است.

شهرزاد رفعتی از جمله ثروتمندترین زنان و کارآفرینان ایرانی است که عمده سرمایه خود را از طریق اینترنت و فناوری به دست آورده است. او یکی از مشهورترین کارآفرینان کاناداست و ثروت او به بیش از ۱۰۰ میلیون دلار می‌رسد.

شهرزاد رفعتی با تأسیس BroadbandTV Corp نقش مهمی در صنعت فناوری و سرگرمی ایفا کرده و به عنوان یک پیشرو در این زمینه شناخته می‌شود. او با توانمندی‌های خود نه تنها در کانادا، بلکه در سطح جهانی نیز به عنوان یکی از کارآفرینان موفق و تاثیرگذار شناخته شده است.

شهرزاد رفعتی
شهرزاد رفعتی

علی احساسی

علی سیروس احساسی نماینده پارلمان و یک سیاستمدار ایرانی کانادایی است که در حال حاضر به عنوان نماینده لیبرال در مجلس عوام کانادا خدمت می‌کند. ایشان یکی از دو فرد کانادایی ایرانی است که تاکنون توانسته است به عضویت پارلمان فدرال کانادا انتخاب شود. فرد دیگر، مجید جوهری است. آقای احساسی در سوئیس به دنیا آمد و ابتدا به نیویورک و سپس و در سن 15 سالگی به انتاریو نقل مکان کرد. آقای احساسی علاوه بر فعالیت در حوزه سیاست، عضو کمیته دائمی عدالت و حقوق بشر نیز می‌باشد.
ایشان احساسی همچنین عضو چندین انجمن پارلمانی و گروه‌های بین‌المجالسی مانند انجمن پارلمانی کانادا-آفریقا، انجمن قانونگذاری کانادا-چین گروه بین پارلمانی کانادا-اسرائیل، انجمن بین پارلمانی کانادا-بریتانیا، گروه بین پارلمانی کانادا-ایالات متحده آمریکا، گروه کانادایی اتحادیه بین پارلمانی، انجمن پارلمانی ناتو کانادا و بخش کانادایی بوده است.

علی احساسی
علی احساسی

علی خادمحسینی

علی خادم‌حسینی دانشمند برتر حوزه متخصص مهندسی پزشکی، بیومتریال و مهندسی بافت است. ایشان مدیر عامل موسسه تراساکی، سازمان تحقیقات غیرانتفاعی در لس‌آنجلس و همینطور شرکت Omeat است که یک استارت‌آپ گوشت کشت‌شده می‌باشد. دکتر خادم حسینی در سال 1354 در تهران متولد شد. ایشان اکنون یک کارآفرین دانشگاهی است که در بیومواد و پزشکی احیاکننده، به ویژه برای توسعه هیدروژل‌ها برای مهندسی بافت و چاپ زیستی مشارکت داشته است. جالب است بدانید که مطالعات دکتر خادم‌حسینی بیش از 124900 بار ذکر شده و از سال 2014 هر سال توسط موسسه تامسون رویترز به عنوان یکی از تاثیرگذارترین ذهن‌های جهان انتخاب می‌شود.
تحقیقات میان رشته‌ای دکتر خادم‌حسینی بیش از 70 جایزه بزرگ ملی و بین‌المللی را به خود اختصاص داده است. ایشان عضو آکادمی ملی مخترعان، آکادمی بین‌المللی مهندسی پزشکی و بیولوژیکی، آکادمی مهندسی کانادا و همچنین انجمن سلطنتی کانادا است.

علی خادم‌حسینی
علی خادم‌حسینی

فریبرز لاچینی

فریبرز لاچینی آهنگساز ایرانی کانادایی است. او کار خود را در ایران با ساختن موسیقی برای کودکان آغاز کرد و در 18 سالگی یکی از آثار مشهور خود با نام «آواز فصلها و رنگها». آهنگ تیتراژ برنامه کودک در تلویزیون ایران نیز که به مدت بیش از دو دهه اجرا می‌شد، از کارهای ایشان می‌باشد.
ایشان در دانشگاه پاریس در رشته موسیقی به تحصیل پرداخت و تحت تاثیر سبک‌های اروپایی قرار گرفت. یکی از دوست‌داشتنی‌ترین آلبوم‌های پیانوی تک‌نوازی معاصر در ایران یعنی«پاییز طلایی» متعلق به فریبرز لاچینی است که سبکی منحصربه‌فرد دارد. او برای فیلم‌های متعددی نیز آهنگسازی کرده است. ایشان از سال 1988، او برای بیش از صد فیلم بلند آهنگ ساخته است که برخی از آنها در کانادا، آمریکا، اروپا و آسیا به نمایش در آمده‌اند.

فریبرز لاچینی
فریبرز لاچینی

فریناز لاری

فریناز لاری در سال ۱۳۶۶ در تهران به دنیا آمد. او کیک‌بوکسور ایرانی کانادایی است و اولین زن ایرانی است که در قهرمانی کیک بوکسینگ جهان در سال ۲۰۱۳ برنده مدال شده است. او که عضو تیم ملی کیک بوکسینگ بانوان ایران بود، در سومین دوره بازی‌های داخل سالن آسیا توانست سیزدهمین مدال نقره را به دست آورد. فریناز در سال ۲۰۰۹ در مسابقات داخل سالن قهرمانی کیک‌بوکسینگ آسیا، مدال برنز گرفت؛ در سال ۲۰۱۱ مدال طلای جام جهانی دایموند را به دست آورد؛ یک سال بعد در مسابقات قهرمانی آسیا در هند، مدال نقره گرفت؛ و سرانجام در سال ۲۰۱۳ با قهرمانی در رقابت‌های جهانی برزیل، تبدیل به اولین زن ایرانی شد که در رشته کیک‌بوکسینگ مدال طلای جهان را کسب می‌کند.
فریناز که فوق‌لیسانسش را در رشته فیزیولوژی ورزشی از دانشگاه بریتیش کلمبیا در کانادا گرفته است، هم‌اکنون ساکن شهر ونکوور در این کشور است و در کنار همسر و مربی‌اش علی خنجری، فعالیت حرفه‌ای خود را ادامه می‌دهد

فریناز لاری
فریناز لاری

کریم حکیمی

کریم حکیمی یک کارآفرین و بینایی‌شناس ایرانی-کانادایی است که به خاطر تاسیس شرکت حکیم اپتیکال شهرت دارد. حکیم اپتیکال زنجیره بزرگی از فروشگاه‌های عینک در سرتاسر کانادا است. آقای حکیمی در ایران به دنیا آمد. او در سن 5 سالگی پدرش درگذشت و مجبور شد برای تامین معاش خانواده مدرسه را ترک کند و به کار بپردازد. ایشان در ایران کاری پیدا کرد که شیشه پنجره دور ریخته‌شده را به عدسی ذره‌بین و عینک تبدیل می‌کرد. این تجربه به او چیزهای زیادی در مورد تکنیک‌ها و تجهیزات مورد نیاز یک بینایی‌شناس آموخت. آقای حکیمی در تورنتو کانادا اقامت گزید و در آنجا در زمینه سنگ‌زنی عدسی چشم کار کرد و سپس توانست یک فروشگاه برای خود راه‌اندازی کند.
در ابتدا، او لنزهای خود را به صورت خانه به خانه و مستقیما به عینک‌فروشی‌ها می‌فروخت. اما با پس‌انداز پول کافی توانست برای خودش فروشگاهی باز کند. او روزها عینک می‌فروخت و برای انجام سفارشات شب‌ها کار می‌کرد. این روزها حکیم اپتیکال در کانادا دارای بیش از 150 فروشگاه و بیش از 600 کارمند است.

کریم حکیمی
کریم حکیمی

گیتی نوین

خانم گیتی نوین نگارگر، تندیسگر، گرافیست ایرانی کانادایی و بنیان‌گذار جنبش هنری Transpressionism است. گیتی نوین در سال ۱۳۵۳ برای ادامه پژوهش هنری و برپایی نمایشگاه، نخست به هلند و سپس به بریتانیا رفت و از سال ۱۳۷۷ تاکنون در ونکوور کانادا زندگی می‌کند. پرده‌های نقاشی گیتی نوین در کلکسیون‌های عمومی و خصوصی اروپا، آمریکا، آسیا و استرالیا طرفداران زیادی دارند.
گیتی نوین در خانواده‌ای فرهیخته درکرمانشاه زاده شد. درسال‌های نوجوانی بود که دبیر نگاره‌گری دبیرستان او را تشویق کرد تا در هنرستان هنرهای زیبای دختران نام‌نویسی کند. گیتی گواهینامه هنری خود را در سال ۱۳۴۴ از هنرستان هنرهای زیبای دختران دریافت کرد. سپس هنرنامه دانشگاهی (لیسانس) خود را در رشته گرافیک از دانشکده هنرهای تزیینی در سال ۱۳۴۹ اخذ نمود. او پس از مهاجرت به کانادا، ساکن شهر ونکوور شد و اکنون نیز در همین شهر زندگی می‌کند.

گیتی نوین
گیتی نوین

مارینا نعمت

مارینا نعمت (متولد ۲ اردیبهشت ۱۳۴۴، تهران) نویسنده کتاب معروف “زندانی تهران” است. او در سال ۲۰۰۷ به دلیل تلاش‌های خود در زمینه حقوق بشر، جایزه “کرامت انسانی” از طرف پارلمان اروپا را دریافت کرد.

مارینا نعمت در سن ۱۶ سالگی به دلیل نوشتن مطالب مخالف رژیم جمهوری اسلامی در مدرسه، دستگیر و به مدت دو سال در زندان اوین زندانی شد. او ادعا می‌کند در این مدت تحت شکنجه قرار گرفت و به اعدام محکوم شد. اما از اعدام نجات یافت به دلیل ازدواج تحمیلی با بازجویش علی موسوی.

نعمت می‌گوید علی موسوی به او علاقه‌مند شد و از خمینی درخواست کرد که حکم اعدام او به حبس ابد تبدیل شود. پس از مدتی، علی موسوی از او خواست که با او ازدواج کند و دینش را از مسیحی به مسلمان تغییر دهد. اما پس از مدتی علی موسوی به قتل رسید. بعد از مرگ او، مارینا به خانواده‌اش بازگشت و مجدداً به کلیسا رفتن را آغاز کرد. سپس با دوست مجارستانی‌اش ازدواج کرد و به کانادا مهاجرت کرد، جایی که در حال حاضر نیز زندگی می‌کند.

مارینا نِمت با نگارش کتاب “زندانی تهران” و فعالیت‌های خود در زمینه حقوق بشر، به یکی از صدای‌های قدرتمند در برابر نقض حقوق بشر تبدیل شده است و داستان زندگی‌اش الهام‌بخش بسیاری از افراد در سراسر جهان است.

مارینا نعمت
مارینا نعمت

مایکل پارسا

مایکل (میکائیل) پارسا یک سیاستمدار کانادایی است که در انتخابات سراسری 2018 به عضویت مجلس قانونگذاری انتاریو انتخاب شد. او عضو حزب محافظه کار مترقی انتاریو است. آقای پارسا در انتخابات فدرال 2015 کانادا به عنوان نامزد حزب محافظه کار کانادا در انتاریو سوار بر ریچموند هیل شرکت کرد و پس از آقای مجید جوهری لیبرال (دیگر ایرانی-کانادایی سیاستمدار)، به مقام دوم رسید. ایشان در جریان انتخابات انتاریو 2018 به مجلس قانونگذاری انتاریو راه پیدا کرد. پس از انتخابات عمومی انتاریو در سال 2022، آقای پارسا به عنوان معاون وزیر در امور شهرداری و مسکن و همچنین جانشین وزیر کودکان، خدمات اجتماعی و اجتماعی خدمت کرد.

مایکل پارسا
مایکل پارسا

مایکل لطیفی

مایکل مهرداد لطیفی (متولد اکتبر ۱۹۶۲ در ایران) یک تاجر ایرانی-کانادایی است. او مالک، رئیس و مدیر عامل شرکت سوفینا فودز اینک Sofina Foods Inc است، شرکتی که در مارکام، انتاریو مستقر است و محصولات فرآوری شده حیوانی تولید می‌کند. سوفینا در سال ۲۰۱۰ شرکت لیلیدیل را با معامله‌ای به ارزش ۱۳۰ میلیون دلار کانادا و در سال ۲۰۱۲ شرکت سانتا ماریا فودز یو ال سی، واردکننده و توزیع‌کننده برندهای خاص ایتالیایی، را خریداری کرد.

از طریق شرکت سرمایه‌گذاری نیدالا (BVI) لیمیتد، که تحت کنترل لطیفی است، او ۲۰۰ میلیون پوند (تقریباً ۲۷۰ میلیون دلار آمریکا یا ۳۵۰ میلیون دلار کانادا) در گروه مک‌لارن سرمایه‌گذاری کرد.

مایکل همچنین پدر نیکلاس لطیفی است، راننده مسابقات که قبلاً برای تیم ویلیامز در فرمول یک رانندگی می‌کرد،

مایکل لطیفی
مایکل لطیفی

نیکلاس لطیفی

نیکلاس دانیل لطیفی یک راننده ایرانی کانادایی مسابقه فرمول‌یک است. آقای لطیفی متولد مونترال است. او پسر مایکل لطیفی، تاجر ایرانی کانادایی، مدیر عامل شرکت سوفینا فودز و همچنین مالک شرکت جزایر ویرجین بریتانیا است. لطیفی کار کارتینگ خود را در سال 1388 و در سن 13 سالگی آغاز کرد. او در سال 2010 در مسابقات قهرمانی کارتینگ ملی کانادا در کلاس Rotax Junior به مقام نایب قهرمانی دست یافت. لطیفی تا سال 2012 به رقابت در سری کارتینگ کانادایی و آمریکایی ادامه داد، تا اینکه در مسابقات قهرمانی تور زمستانی فلوریدا در کلاس Rotax DD2 برنده شد. او سپس در سال 1394 در کلاس Shifter ROK تور زمستانی فلوریدا ظاهر شد و با رانندگان سابق فرمول‌یک رقابت کرد.

نیکلاس لطیفی
نیکلاس لطیفی

نوید خوانساری

نوید خوانساری یک توسعه‌دهنده بازی ویدئویی، واقعیت مجازی، خالق، نویسنده، کارگردان و تهیه کننده فیلم و رمان گرافیکی ایرانی کانادایی است. خوانساری تا ده‌سالگی در زادگاهش ایران پرورش یافت و پس از مهاجرت به کانادا، از دانشگاه بریتیش کلمبیا و مدرسه فیلم ونکوور فارغ التحصیل شد. اولین فیلم کوتاه او Arcade Angels نام داشت که بر فرسودگی بازی‌های ویدیویی متمرکز بود که در تلاش برای باز کردن یک آرکید از یک فروشگاه اجاره ویدیو سرقت کردند. او اولین فیلمش با بیلی دی ویلیامز، فیلم The Contract را نوشت و تولید کرد. همچنین، آقای خوانساری یکی از بنیانگذاران شرکت iNK Stories است. این شرکت یک استودیو است آثار بدیعی در زمینه بازی‌ها، واقعیت ترکیبی/افزوده و تجربیات همه‌جانبه خلق می‌کند.

نوید خوانساری
نوید خوانساری

نیما ارکانی حامد

نیما ارکانی حامد در سال 1351 در آمریکا به دنیا آمد. او یک فیزیکدان نظری با تابعیت ایرانی-آمریکایی-کانادایی است. البته پدر و مادر ایشان نیز یعنی آقای جعفرقلی ارکانی حامد و خانم حمیده آلستی هر دو فیزیکدانان ایرانی هستند. و جالب اینکه آقای جعفرقلی اردکانی حامد در اوایل دهه 1970 برای برنامه آپولو کار می‌کرد و رئیس گروه فیزیک دانشگاه صنعتی شریف در تهران بود و بعدها در دانشگاه مک‌گیل در مونترال به تدریس علوم زمین و سیاره‌شناسی پرداخت.

دکتر ارکانی حامد در سال 1993 با مدرک ممتاز در رشته ریاضی و فیزیک از دانشگاه تورنتو فارغ‌التحصیل شد. فیزیک ذرات با انرژی بالا، نظریه میدان کوانتومی، کیهان‌شناسی و همچنین نظریه ریسمان عمده علایق پژوهشی ایشان را تشکیل می‌دهند. نام دکتر اردکانی سی و دومین نفر در لیست «صد نابغه زنده دنیا» نیز دیده می‌شود.

نیما ارکانی حامد
نیما ارکانی حامد

هوشنگ سیحون

هوشنگ سیحون معمار، مجسمه‌ساز، نقاش، محقق و استاد ایرانی بود. استاد سیحون به دلیل طراحی خلاقانه و خلاقانه معماری خود مورد توجه جهانیان قرار گرفت. میراث معماری او شامل بناهای تاریخی بی‌شمار است. استاد سیحون در سال ۱۲۹۹ و در تهران به دنیا آمد. او در سن ۲۳ سالگی نخستین اثر معماری خود یعنی بنای یادبود آرامگاه ابن سینا را طراحی کرد. از میان دیگر پروژه‌های طراحی و ساخته‌شده توسط استاد سیحون می‌توان به ایستگاه مرکزی راه‌آهن تهران و همچنین آرامگاه بزرگانی چون خیام، کمال‌الملک، ابن سینا، نادرشاه افشار و ده‌ها آرامگاه دیگر اشاره کرد.
وی استاد معماری و رئیس پیشین پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران بود و پس از مهاجرت به کانادا، بیش از دو دهه در شهر ونکوور زندگی کرد. او همچنین شهروند افتخاری فرانسه نیز بود. سرانجام استاد سیحون در سال 1393 از دنیا رفت..

هوشنگ سیحون
هوشنگ سیحون

 

 

شما هم می‌توانید به جمع ایرانیان مشهور در کانادا بپیوندید

در این مطلب با برخی از ایرانیان مشهور در کانادا آشنا شدید. لطفا توجه داشته باشید تعداد مفاخر ایرانی کانادایی بسیار زیاد است و این امکان وجود نداشت که بتوانیم تمامی آنها را به شما معرفی کنیم. در واقع در این کشور با هر ایرانی که روبرو می‌شویم، به نوعی در حرفه خودش موفق است. امیدوارم که در فرصت دیگری بتوانیم دستاوردهای تعداد بیشتری از افراد موفق ایرانی ساکن کانادا را به شما ارائه دهیم.

تابلو پلتفرمی یکپارچه، کاربرپسند و توانمند برای کاربر ایرانی ساکن کانادا است. ما در تابلو به ارزش تجارب واقعی کاربران اعتقاد راسخ داریم و به شما کمک می‌کنیم تا با طیف متنوعی از فروشندگان و کسب‌وکارها از سرتاسر کانادا ارتباط پیدا کنید.

دیدگاه‌ها

نظر شما چیه؟

ورود

ثبت‌نام کنید

تنظیم مجدد رمزعبور

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را وارد کنید، لینکی برای ایجاد رمز عبور جدید از طریق ایمیل دریافت خواهید کرد.

سوال داری؟ بپرس، راحت باش