سیستم مالیات یا تکس در کانادا با سایر کشورها متفاوت است. پرداخت مالیات در اغلب کشورها روش اصلی دولت برای کسب درآمد و اداره کشور به شمار می‌رود. مبالغ تعیین شده به عنوان مالیات مطابق با قوانین اساسنامه مالیاتی هر کشور محاسبه می‌شوند و افراد با توجه به شرایط موجود در بندهای مختلف این اساسنامه ملزم به پرداخت مبالغ مشخصی هستند.
سیستم مالیات در کشور کانادا با سایر کشورها از جمله ایران تفاوت دارد و می‌تواند برای افراد کمی گیج‌کننده باشد. به همین بهانه در این گفتار از سایت تابلو مباحث اولیه و نکات پرداخت تکس در کانادا را بررسی می‌کنیم.

تعیین وضعیت شهروندی و نقش آن در پرداخت مالیات
تعیین وضعیت شهروندی و نقش آن در پرداخت مالیات

این مقاله هم خواندنیست: نکات اولیه امور مالی برای تازه واردین به کانادا

تعیین وضعیت شهروندی و نقش آن در پرداخت مالیات

پیش‌ازاین که برای محاسبه و پرداخت مالیات در کانادا اقدام کنید باید وضعیت شهروندی خود را بدانید. طبق قوانین دولت کانادا برای اهداف مالیاتی باید روابط اقامتی فرد مشخصص گردد. این روابط شامل مالکیت یا اجاره خانه در کانادا، داشتن همسر یا شریک زندگی یا ارتباطات خانوادگی است. اما تنها محدود به این موارد نمی‌شود و دولت در اینجا اطلاعات حساب‌های بانکی، کارت‌های اعتباری و حتی بیمه بیمارستانی شما را در نظر می‌گیرد. با توجه به این موارد شما ممکن است در دسته‌بندی‌های زیر قرار بگیرید.

شهروند کانادا

بسیاری از مهاجرانی که برای دلایل مختلف از جمله تحصیل به کانادا آمده‌اند در این دسته‌بندی قرار می‌گیرند؛ زیرا آن‌ها از خود ویژگی‌های اقامتی خاصی را نشان داده‌اند که مورد تایید دولت کانادا است. خوب است بدانید که وضعیت شهروندی شامل دانشجویانی که کمتر از یک سال در کانادا اقامت دارند نیز می‌شود.

وضعیت غیرشهروندی

اگر مهاجران از خود پیوندهای شهروندی قابل‌توجه نشان ندهند دولت آن‌ها را در دسته‌بندی غیرشهروند قرار می‌دهد. به علاوه این وضعیت شامل حال افرادی نیز می‌شود که کمتر از 183 روز در یک سال تقویمی در کشور کانادا حضور داشته‌اند.

شهروند فرضی

آن دسته از افرادی که از خود پیوندهای شهروندی قابل‌توجه نشان نداده‌اند اما بیشتر از 6 ماه است که در کشور کانادا ساکن هستند، می‌توانند در این دسته قرار بگیرند؛ البته این وضعیت شهروندی مشروط به این است که فرد در وطن خودش شهروند به حساب نیاید و مشمول پرداخت مالیات نیز نباشد.

وضعیت غیرمقیم

دسته‌بندی آخر برای وضعیت شهروندی در کشور کانادا، مربوط به افراد غیرمقیم است. این افراد شهروند وطن خود به حساب می‌آیند و در آن‌جا مشمول پرداخت مالیات هستند. در این وضعیت قوانین غیرشهروندی برای فرد اعمال خواهد شد. لازم به ذکر است که این دسته از افراد کمتر از 6 ماه در اینجا اقامت داشته‌اند.

مشمولیت مالیات برای دانشجویان

مشمولیت مالیات برای دانشجویان

اگر شما مشغول تحصیل در کانادا هستید برای تعیین وضعیت مالیاتی خود در ابتدا باید وضعیت شهروندی خود را مشخص کنید. پس از انجام این کار اگر در دسته شهروندان فرضی یا شهروندان رسمی کانادا قرار گرفتید، باید برخی از سوالات کلیدی را از خودتان بپرسید. اگر جواب شما به این سوالات مثبت بود، باید اقدامات لازم برای ارائه اظهارنامه‌های مالیاتی را انجام دهید.

برخی از سوالات کلیدی در زمینه مشمولیت مالیاتی برای دانشجویان عبارتند از:

آیا در داخل کانادا منبع درآمد دارید؟

آیا خارج از کانادا منبع درآمد دارید؟

آیا تحت هر عنوانی توسط یک کارفرمای کانادایی استخدام شده‌اید؟

آیا آژانس درآمد کانادا برای ارسال اظهارنامه مالیاتی با شما تماس گرفته است؟

تاریخ‌های مالیاتی مهم در کانادا

شرایط پرداخت مالیات در کانادا به صورتی است که شهروندان مقیم کانادا و مهاجران مقیم در این کشور از مزایای یکسانی برخوردار هستند. تمامی این افراد با رعایت کردن قوانین مالیات در کانادا می‌توانند از تخفیف و امتیازهای مالیاتی بهره‌مند شوند؛ شرط دریافت این امتیازات اما پرداخت مالیات در تاریخ‌های مقرر شده توسط دولت این کشور است.

سال مالیاتی در کانادا چگونه است؟

در کانادا سال مالیاتی مطابق با سال تقویمی است و محاسبه آن از ماه ژانویه تا دسامبر انجام می‌شود. در اینجا شما باید رسیدهای دریافت حقوق خود از ابتدا تا انتهای سال را نگه دارید تا در نهایت بتوانید میزان مبلغ تکس خود را محاسبه کنید. پر کردن فرم‌های مالیاتی تا ماه آوریل انجام می‌شود و در صورت عدم انجام دادن این فرآیند در تاریخ مقرر، مشمول جریمه خواهید شد.

شما باید اقدامات زیر را باید برای محاسبه مالیات انجام دهید:

جمع‌آوری رسید: باید تمام رسیدهای پرداختی خود در طول سال را جمع‌آوری کرده تا بتوانید آن‌ها را با سازمان امور مالیاتی کانادا تحویل دهید

جمع‌آوری فرم‌ها: در ماه فوریه شما باید نزد کارفرما، موسسات مالی و سایر سازمان‌های مالی بروید تا فرم‌ها و مدارک موردنیاز برای ثبت مالیات خود را از آن‌ها دریافت کنید

ثبت اطلاعات: پس از جمع‌آوری فرم‌ها، شما تا پایان ماه آوریل وقت دارید که اظهارنامه مالیاتی خود را ثبت کنید تا دولت بتواند مالیات شما را محاسبه کند

مدارک مورد نیاز برای محاسبه مالیات در کانادا

مدارک مورد نیاز برای محاسبه مالیات در کانادا

برای محاسبه تکس در کانادا دولت به فرم‌ها، رسیدها و مدارک مختلفی که از سوی شما ارسال می‌شوند نیاز دارد. این برگه‌ها باید توسط دولت اعتبارسنجی شوند تا از صحت عملکرد شما در ارائه اظهارنامه اطمینان حاصل شود. فهرست فرم‌ها و رسیدهای مالیاتی را در جدول زیر مشاهده کنید

عنوان برگهعنوان رسیدعنوان مدرک
درآمد کارمندیحمایت از همسر یا فرزندمکاتبات آژانس درآمد کانادا
مزایای بیمه کارمندی عوارض صنفیهزینه اجاره ماهانه
بهره و سود سهامهزینه‌های جا‌به‌جاییگزارش عملکرد خودرو
امنیت سالمندیهزینه‌های درمانیفروش سهام
مزایای غرامت کارگرانمشارکت‌های سیاسیفروش املاک
پرداخت کمک‌های اجتماعیسود پرداختی به وام دانشجوییاطلاعیه ارزیابی مالیاتی

اقدامات مالیاتی اولیه در زمان ورود به کانادا

یکی از مهم‌ترین اقداماتی که در زمان ورود به کشور کانادا باید انجام دهید، دریافت شماره سریال بیمه اجتماعی است. این شماره سرای 9 رقم دارد و به وسیله آن شما می‌توانید در کانادا مشغول به کار شوید. این شماره سریال همچنین این امکان را به شما می‌دهد تا به برنامه‌های سوددهی دولت در زمینه‌های مالیات شرکت کنید.

برای دریافت این کد می‌توانید از روش‌های زیر اقدام کنید:

درخواست دریافت تاییدنامه سریال بیمه اجتماعی معتبر از سرویس کانادا

صفحه اول اظهارنامه مالیاتی سال قبل خودتان (اگر بیش‌تر از یک سال است که در اینجا اقامت دارید، می‌توانید از این گزینه استفاده کنید)

اعلامیه ارزیابی اولیه یا ارزیابی مجدد شما از آژانس درآمد کانادا (CRA)

اقدامات مالیاتی اولیه در زمان ورود به کانادا

جریمه‌های مالیاتی در کانادا

عدم پرداخت به موقع تکس در کانادا موجب می‌شود که افراد مشمول پرداخت جریمه‌های مالیاتی شوند. این جریمه‌ها برای افرادی که به تازگی در کانادا ساکن شده‌اند بسیار سنگین به حساب می‌آید، به همین علت بهتر است افراد به تاریخ‌های مهم مالیاتی در این کشور توجه ویژه‌ای داشته باشند.

برخی از جریمه‌های آژانس درآمد کانادا برای دیرکرد پرداخت مالیات عبارتند از:

افزایش 5 درصدی کل مبلغ بدهی مالیاتی فرد

افزایش 1 درصدی مبلغ بدهی مالیاتی ماهانه فرد به مدت حداکثر 12 ماه

در صورت عدم پرداخت جریمه‌های فوق، میزان جریمه دو برابر خواهد شد

چرا باید تکس خود را به موقع پرداخت کنیم؟

شهروندان کانادا باید مسئولت‌پذیری مالی خود را به مسئولین این کشور نشان بدهد. این امر موجب می‌شود که آژانس درآمد کانادا (CRA) اعتبار این افراد را تایید کند و به آن‌ها در بهره‌مندی از یک زندگی آسان و بدون دغدغه مالی کمک کند. در ادامه مزایای پرداخت به موقع مالیات در کانادا را مرور می‌کنیم.

جلوگیری از جریمه‌های مالیاتی

اگر شما به دولت کانادا بدهی مالیاتی داشته باشید و نتوانید در تاریخ مقرر این مبلغ را پرداخت کنید، آژانس درآمد کانادا شامل را بر اساس قوانین دیرکرد پرداخت مالیات جریمه خواهد کرد؛ خوب است بدانید در صورت دیرکرد در پرداخت جریمه نیز مشمول پرداخت جریمه‌ّ‌های تصاعدی خواهید شد. بنابراین پرداخت تکس در موعد مقرر می‌تواند از هدر رفتن پول شما جلوگیری کند.

دریافت امتیازات مثبت

برای جلوگیری از عقب افتادن زمان دریافت امتیازات مثبت مالیاتی باید در تاریخ‌های مشخص برای پرداخت تکس خود اقدام کنید. این امتیازات مثبت شامل موارد قابل برداشت و تخفیفات مختلف دولتی می‌شود و دریافت آن‌ها می‌تواند به بهره‌مندی از یک زندگی آسان‌تر کمک کند.

انواع مالیات در کانادا

سیستم مالیات در کانادا با سایر کشورها از جمله ایران متفاوت است. در اینجا مالیات بر موارد مختلفی تعلق می‌گیرد و افراد ملزم به پرداخت آن‌ها هستند؛ اما درعین‌حال امتیازات مثبتی نیز وجود دارد که می‌توان از آن‌ها بهره‌مند شد. شناخت صحیح انواع مالیات‌ها و پرداخت به موقع‌ آن‌ها می‌تواند در امر دریافت امتیازات مثبت موثر باشد.

برخی از انواع تکس در کانادا عبارتند از:

مالیات حقوق: میانگین مالیات وارد بر حقوق افراد در اینجا 27 درصد و نرخ نهایی آن 35 درصد است. یعنی اگر شما 200 دلار افزایش درآمد داشته باشید، ملزم به پرداخت 70 دلار خواهید بود

مالیات خانه: مالیات خانه بر اساس قوانین استانی و شهری تعیین می‌گردد. نرخ این مالیات بین 0.5 تا 2.5 درصد از کل مبلغ خانه است و متراژ خانه در محاسبه آن تاثیر ندارد

مالیات خودرو: در کانادا خریدوفروش خودرو مالیات دارد و فرد باید مالیات کشوری و استانی مرتبط با آن را پرداخت کند. به طور میانگین این مبلغ در حدود 7 درصد است

ارزش‌افزوده: نرخ مالیات وارد بر کالاهای مصرفی در کانادا بسیار مناسب است. این نرخ تنها 5 درصد از قیمت محصول را شامل می‌شود

انواع امتیازات پرداخت مالیات در کانادا

انواع امتیازات پرداخت مالیات در کانادا

سیستم مالیات در کانادا دارای قوانین منحصربه‌فردی است که امتیازات مثبت و تخفیف‌های مختلفی را برای شهروندان به همراه دارد. این امتیازات در حقیقت مشوق‌هایی هستند که توسط دولت و یا استانداری‌های کانادا برای تحریک افراد به پرداخت به‌موقع مالیات طراحی شده‌اند. این امتیازات مبلغ پرداختی شما را کاهش می‌دهد و دانستن آن‌ها می‌تواند به شما در صرفه‌جویی هزینه‌ها کمک کند. در ادامه با انواع امتیازات پرداخت تکس در کانادا آشنا می‌شویم.

امتیازات قابل استرداد

دولت کانادا نهایت تلاش خود را برای جلب رضایت شهروندان این کشور انجام می‌دهد. در اینجا قوانین به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که شهروندان بتوانند از آن‌ها در جهت یک زندگی آسان‌تر استفاده کنند. امتیازات قابل استرداد مالیات نیز از جمله همین موارد هستند که به شما امکان استرداد بخشی از مبلغ پرداختی به عنوان تکس را می‌دهند.

برخی از امتیازات قابل استرداد مالیات در کانادا عبارتند از:

امتیازات مراقبت از کودمان

امتیازات کمک‌هزینه‌های خرج زندگی

امتیازات کمک به کاهش تولید کربن دی‌اکسید

امتیازات غیرقابل استرداد

برخی از امتیازات پرداخت مالیات در کانادا به صورت غیرقابل استرداد هستند. یعنی افراد نمی‌توانند مبالغ تعیین شده در این بخش را از حساب خود برداشت کنند. این دسته از امتیازات صرفا به عنوان تخفیف و کمک‌هزینه پرداخت تکس در کانادا به شمار می‌روند و افراد با رعایت کردن قوانین می‌توانند از آن‌ها بهره‌مند شوند.

برخی از امتیازات غیرقابل استرداد مالیات در کانادا عبارتند از:

مبالغ اهدایی از خیریه

کسر هزینه‌های درمانی از مالیات

مبلغ پایه انسانی

مبلغ پایه خرید خانه

انواع امتیازات پرداخت مالیات در کانادا

امتیاز مالیاتی خرید اولین خانه در کانادا

خوب است بدانید که در کانادا یک امتیاز ویژه برای کسانی وجود دارد که اولین خانه خود را در اینجا خریداری می‌کنند. این امتیاز مثبت مشمول حال کسانی می‌شود که در پنج سال گذشته در هیچ کشوری خانه‌ای خریداری نکرده‌اند و برای دریافت آن باید با یک متخصص امور مالیاتی مشورت کرد. این امتیاز مالیاتی موجب می‌شود که 1500 دلار از مبلغ خرید خانه به حساب شما بازگردد. بسیاری از ایرانیان مقیم کانادا از این امتیاز مثبت در هنگام خرید خانه استفاده می‌کنند.

امتیاز مالیاتی فرزندان در کانادا

شهروندانی که به تازگی به کانادا مهاجرت کرده‌اند، می‌توانند برای دریافت امتیاز مالیاتی فرزندان خود اقدام کنند. این امتیاز که کمک‌هزینه کودک کانادا (CCB) نامیده می‌شود ۷ در حقیقت یک مبلغ ماهانه است که به حساب والدین کودک واریز می‌شود. هدف از واریز این مبلغ کمک به خانواده‌ها برای فراهم کردن شرایط تحصیلی و زندگی ایده‌آل برای کودک است. این کمک‌هزینه شامل حال خانواده‌هایی می‌شود که فرزندان آن‌ها کمتر از 18 سال سن دارند. خوب است بدانید میزان این مبلغ مطابق با سن کودک و درآمد خانواده محاسبه می‌شود.

کمک‌هزینه مالیاتی برای دندان‌پزشکی

دولت کانادا به‌تازگی برنامه مراقبت از دندان کشوری خود را برای شهروندان ارائه کرده است. این کمک‌هزینه شامل حال تمام شهروندانی می‌شود که فاقد بیمه دندان‌پزشکی هستند و باید دندان‌های خود را ترمیم کنند. پوشش هزینه‌ها در این کمک‌هزینه بین 40 تا 100 درصد از هزینه‌های درمانی فرد را پوشش خواهد داد؛ البته در نظر داشته باشد که میزان درآمدتان در تخصیص این کمک‌هزینه‌ درمانی نقش دارد.

کمک‌هزینه دندان‌پزشکی موارد زیر را پوشش می‌دهد:

عکس‌برداری با اشعه X

جراحی لثه

پر کردن دندان

روکش کردن دندان

پاکسازی دندان

عصب‌کشی

امتیازات مالیاتی برای دانشجویان بین‌المللی

دانشجویان بین‌المللی جزو شهروندان کانادایی به شمار نمی‌روند؛ اما اگر بیشتر از 183 روز در این کشور اقامت داشته باشند، می‌توانند از امتیازات مالیاتی موجود در اینجا استفاده کنند. همچنین داشتن برخی از شرایط مانند مالکیت خانه یا ماشین در کانادا یا داشتن فرزند از نظر دولت فدرال کانادا می‌تواند در سرعت بخشی در امر دریافت این امتیازات نقش داشته باشد. این مساله همچنین به این معنا است که این دانشجویان می‌توانند از کمک‌هزینه‌های معیشتی نیز بهره‌مند شوند.

امتیازات مالیاتی برای دانشجویان بین‌المللی

خودم اظهار نامه پر کنم یا یک متخصص؟ توربو تکس چطور؟

تصمیم گیری در مورد اینکه آیا اظهارنامه مالیاتی خود را انجام دهید، از نرم افزار مالیاتی مانند TurboTax استفاده کنید یا یک متخصص را استخدام کنید به عوامل مختلفی بستگی دارد:

 چه زمانی این کار را خودتان انجام دهید:

وضعیت مالیاتی ساده: اگر وضعیت مالیاتی شما ساده است، مانند داشتن یک منبع درآمد واحد (مثلاً درآمد شغلی)، حداقل کسورات، و بدون سرمایه گذاری یا درآمد کسب و کار – ممکن است برای شما آسان باشد که مالیات خود را ثبت کنید.
خوب بودن با اعداد و ریاضیات: اگر با اعداد راحت هستید و وقت دارید که به درک فرم ها و اعتبارات مالیاتی اختصاص دهید، انجام این کار خودتان می تواند گزینه خوبی باشد.
هزینه: انجام آن توسط خودتان یا استفاده از نرم افزارهایی مانند TurboTax معمولاً نسبت به استخدام یک متخصص هزینه کمتری دارد.

 زمان استفاده از نرم افزار مالیاتی (مانند TurboTax):

وضعیت نسبتاً پیچیده: نرم افزار مالیاتی برای افرادی با پیچیدگی متوسط ​​در وضعیت مالیاتی ایده آل است، مانند کسر کمک های RRSP، داشتن مقداری درآمد سرمایه گذاری، یا نیاز به تشکیل پرونده برای چندین استان.
راهنما: نرم افزاری مانند TurboTax راهنمایی و اعلان هایی را ارائه می دهد که می تواند به شما کمک کند اطمینان حاصل کنید که تمام کسرها و اعتباراتی را که حق دریافت آنها را دارید مطالبه می کنید.
سهولت استفاده: نرم افزار مالیاتی بسیاری از فرآیندها را خودکار می کند و ثبت مالیات ها را با دقت و بدون دانش عمیق مالیاتی آسان تر می کند.

 چه زمانی یک متخصص را استخدام کنیم:

وضعیت پیچیده مالیاتی: اگر وضعیت مالیاتی پیچیده تری دارید، مانند داشتن یک تجارت، سرمایه گذاری قابل توجه، منابع درآمدی متعدد یا معاملات املاک، ممکن است ارزش استخدام یک متخصص را داشته باشد. آنها می توانند اطمینان حاصل کنند که کسرها را به حداکثر می رسانید و از ممیزی های احتمالی اجتناب می کنید.
محدودیت های زمانی: اگر مشغله دارید و زمانی را ندارید که به انجام مالیات خود اختصاص دهید، یک متخصص می تواند این بار را از روی دوش شما بردارد.
مشاوره و برنامه ریزی: یک متخصص می تواند در مورد برنامه ریزی مالیاتی مشاوره ارائه دهد که می تواند در درازمدت در هزینه شما صرفه جویی کند.

اگر وضعیت مالیاتی شما نسبتاً ساده است، شروع با نرم افزار مالیاتی مانند TurboTax ممکن است رویکرد خوبی باشد. اگر با مشکلاتی مواجه شدید یا سوالات خاصی دارید، همیشه می توانید با یک متخصص مشورت کنید.

 تابلو؛ برترین مرجع مشاغل و مراکز ایرانی در کانادا

تابلو یک سایت اینترنتی است که به‌عنوان واسطه میان تامین‌کننده و مصرف‌کننده فعالیت می‌کند. هدف اصلی ما در مجموعه تابلو نزدیک‌ کردن تامین‌کنندگان و مشتریان فارسی‌زبان در کانادا به یکدیگر است.
ما در تابلو بهترین فروشگاه‌ها و مراکز خدماتی ایرانی را به شما معرفی می‌کنیم. پس همین امروز تو هم تابلو شو!

دیدگاه‌ها

نظر شما چیه؟

ورود

ثبت‌نام کنید

تنظیم مجدد رمزعبور

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را وارد کنید، لینکی برای ایجاد رمز عبور جدید از طریق ایمیل دریافت خواهید کرد.

سوال داری؟ بپرس، راحت باش