قوانین اخذ گواهینامه رانندگی به‌عنوان یک فرد خارجی در کانادا گیج‌کننده است؛ زیرا این قوانین بین استان‌ها و ایالت‌های مختلف تغییر می‌کنند. اگر درک درستی از مراحل و قوانین مربوط به آن داشته باشید، می‌توانید گواهینامه رانندگی خود را در کانادا دریافت کرده و به صورت قانونی رانندگی کنید. با ما در این مطلب از وب‌سایت تابلو مشاغل همراه باشید تا فرایند دریافت گواهینامه در کانادا را بررسی کنیم.

چه وقت باید گواهینامه بگیریم؟

متقاضیان دریافت گواهینامه رانندگی در کانادا، حتما باید 16 سال سن داشته باشند. البته این عدد در برخی از ایالت‌ها متفاوت بوده و 14 سال تعیین شده است. بنابراین شما می‌توانید متناسب با نوع اقامت خود در کانادا و بر اساس قوانین ایالت‌های مختلف در آزمون‌های رانندگی این کشور شرکت کرده و گواهینامه خود را دریافت کنید.

بهترین مربیان آموزش رانندگی در کانادا را در این صفحه سایت تابلو بیابید.

چه وقت باید گواهینامه بگیریم؟
چه وقت باید گواهینامه بگیریم؟

آیا گواهی‌نامه ایرانی در کانادا معتبر است؟

اگر گواهینامه رانندگی از ایران دارید، می‌توانید قبل از درخواست برای گواهینامه رانندگی کانادایی، حداکثر 60 تا 90 روز (این زمان بین ایالت‌های مختلف متفاوت است) از آن استفاده کنید. قبل از ورود به کانادا، قوانین صدور مجوز خاص استان محل سکونت خود را بررسی کنید تا بدانید چقدر زمان برای دریافت مجوز دریافت گواهینامه در کانادا نیاز دارید.

برای دریافت مجوز رانندگی با گواهینامه ایرانی قبل از اخذ گواهینامه در کانادا، باید به کانون اتومبیلرانی و جهانگردی ایران بروید و فرایند بین‌المللی کردن گواهینامه خود را انجام دهید. همچنین بهتر است ترجمه گواهینامه ایرانی خود را نیز داشته باشید.

اینم مقاله جالبیه: انواع پلاک خودرو در کانادا

نحوه تبدیل گواهینامه ایرانی‌ به گواهینامه کانادایی

مسافران کانادا برای رانندگی در این کشور حتما باید مجوز رانندگی بین‌المللی (IDP) داشته باشند. این مجوز به افراد اجازه می‌دهد تا در کانادا بدون انجام آزمایش‌های اضافی رانندگی کنند. با استفاده از این مجوز، گواهینامه رانندگی شما به زبان انگلیسی و فرانسوی ترجمه می‌شود و راحت‌تر می‌توانید آن را به گواهینامه کانادایی انتقال دهید. با توجه به قوانین وضع شده در ایالت‌های مختلف، امکان اخذ گواهینامه در کانادا بدون شرکت در آزمون رانندگی نیز وجود دارد.

برای تبدیل گواهینامه ایرانی به گواهینامه کانادایی فقط کافی است یک کپی از سابقه رانندگی خود از مراجع مرتبط در ایران دریافت کنید و با ترجمه آن‌ها به زبان فرانسوی یا انگلیسی، شانس خود را برای دریافت گواهینامه‌ کانادایی افزایش دهید.

توجه داشته باشید فقط برخی از کشورها می‌توانند بلافاصله بعد از ورود به کانادا، گواهینامه خود را به گواهینامه کانادایی تبدیل کنند. ملیت‌های دیگر باید برای دریافت گواهینامه در کانادا حتما 90 روز بعد از ورود به این کشور اقدام کنند.

شهروندان برخی از کشورها می‌توانند بدون آزمون رانندگی در کانادا، گواهینامه رانندگی خود را به گواهینامه کانادایی تبدیل کنند. البته این مورد نیز در استان‌های مختلف کانادا شامل کشورهای مختلفی است. مثلا در استان بریتیش کلمبیا، افرادی که گواهینامه یکی از کشورهای زیر را دارند، می‌توانند گواهینامه رانندگی خود را به گواهینامه کانادایی تبدیل کنند.

بر همین اساس افراد کشورهای زیر می‌توانند بلافاصله گواهینامه کانادایی بگیرند:

استرالیا

اتریش

فرانسه

آلمان

ایرلند

ژاپن

هلند

نیوزیلند

کره جنوبی

آمریکا

انگلیس

تایوان

سوییس

جزیره گرنزی

جزیره من

نحوه تبدیل گواهینامه ایرانی‌ به گواهینامه کانادایی
نحوه تبدیل گواهینامه ایرانی‌ به گواهینامه کانادایی

شرایط اخذ گواهینامه رانندگی‌ در کانادا

برای دریافت گواهینامه در کانادا متقاضیان باید برخی شرایط را دارا باشند. این شرایط متناسب با نوع ایالت ممکن است متفاوت باشد؛ اما به طور کلی برخی ضروریات وجود دارند که برای دریافت گواهینامه در کانادا باید از آن‌ها اطلاع داشته باشید.

این شرایط عبارت‌اند از:

حضور در تست بینایی‌سنجی

برخورداری از حداقل 15 سال و در برخی دیگر 16 سال سن در بعضی دیگر از ایالت‌ها

ترجمه گواهینامه به زبان انگلیسی یا فرانسوی و اخذ تاییدیه دادگستری و وزارت امور خارجه ایران

ارائه کارت شناسایی معتبر

ارائه مدارکی از آدرس محل زندگی

پرداخت هزینه آزمون‌ها

شرکت در آزمون کتبی و قبولی در آن

شرایط اخذ گواهینامه رانندگی‌ در کانادا
شرایط اخذ گواهینامه رانندگی‌ در کانادا

مدارک ضروری برای اخذ گواهینامه‌ رانندگی‌ در کانادا

هر کدام از ایالت‌های کانادا برای ارائه گواهینامه رانندگی، شرایط و مدارک خاصی را نیاز دارند. بااین‌حال برخی مدارک در بین آن‌ها مشترک هستند که در زمان اقدام برای دریافت گواهینامه در کانادا باید این مدارک را ارائه دهید. بااین‌حال این مدارک متناسب با نوع اقامت شما ممکن است متفاوت باشند.

بر همین اساس مدارک ضروری برای دریافت‌ گواهینامه‌ در کانادا عبارت‌اند از:

مدارک لازم برای ساکنان موقت: استادی پرمیت (IMM 1442)، ورک پرمیت (IMM 1442)، ویزیتور رکورد (IMM 1442)، مجوز اقامت موقت (IMM 1442)، اجاره‌نامه محل سکونت فعلی، ادعانامه برای وضعیت پناهندگان در کانادا IMM 1434، فرم عکس‌دار اظهارنامه برای گرفتن پناهندگی IMM 7703، کارت عکس‌دار ایالتی و گزارش عکس‌دار طبق قانون مهاجرت به کانادا

مدارک لازم برای ساکنان دائم: کارت اقامت دائم کارت PR))، نامه‌ی لَندینگ ((Record of Landing و تاییدیه اقامت دائم (فرم IMM 5292) و کارت عکس‌دار ایالتی

مدارک لازم برای شهروندان کانادا: پاسپورت (پاسپورت کانادایی یا خارجی)، کارت شهروندی کانادا به همراه عکس

مراحل گرفتن گواهی‌نامه در شهرهای مختلف کانادا

مراحل اخذ گواهینامه در کانادا به نوع ایالتی بستگی دارد که در آن درخواست می‌دهید. برای اطلاع از این مراحل باید به بخش حمل‌ونقل استان مربوطه مراجعه کرده و درخواست خود را برای دریافت مجوز رانندگی ارسال کنید. به‌عنوان مثال مراحل دریافت گواهینامه‌ در استان بریتیش کلمبیا شامل سه مرحله است.

این مراحل عبارت‌اند از:

دریافت مجوزL : مرحله اول دریافت مجوز تحت آموزش است. برای دریافت آن فقط کافی است در آزمون کتبی نمره قبولی کسب کرده و در تست بینایی‌سنجی شرکت کنید

دریافت مجوز N: این مجوز پس از یکسال تمرین و تلاش شما با سرپرست واجد شرایط برای شما صادر می‌شود تا بتوانید در اولین آزمون جاده‌ای شرکت کنید. با دریافت این مجوز حداقل باید 24 ماه رانندگی کنید

دریافت گواهینامه: پس از اخذ مجوز N، با شرکت در آزمون کلاس 5 می‌توانید گواهینامه خود را دریافت کنید

مراحل گرفتن گواهی‌نامه در شهرهای مختلف کانادا
مراحل گرفتن گواهی‌نامه در شهرهای مختلف کانادا

امتحان آیین‌نامه برای اخذ‌ گواهینامه‌ در کانادا

اولین مرحله برای دریافت گواهینامه در کانادا، شرکت در آزمون آیین‌نامه است. این آزمون برای شناخت کامل قوانین جاده‌ای و علائم راهنمایی و رانندگی برگزار می‌شود. بااین‌حال کتاب آیین‌نامه در هر ایالت متفاوت است و شما باید متناسب با ایالتی که در آن سکونت دارید، نمونه سوالات مربوطه را مطالعه کنید. پس از این مرحله نیز با شرکت در تست بینایی‌سنجی و حضور در بخش عملی، برای اخذ گواهینامه در کانادا آماده می‌شوید.

نحوه قبولی در آزمون رانندگی در کانادا

آزمون رانندگی در کانادا شامل دو بخش کتبی و عملی است که برایند نمره آن‌ها، نمره نهایی داوطلبان را مشخص می‌کند. در آزمون کتبی شما با علائم جاده‌ای، روش‌های ایمنی و قوانین آشنا می‌شوید. این آزمون معمولا به‌صورت چند گزینه‌ای و در قالب آنلاین برگزار می‌شود. در مقابل آزمون عملی برای ارزیابی مهارت‌های عملی رانندگی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

فرایند قبولی در آزمون رانندگی در کانادا به‌صورت زیر است:

گواهینامه G1: در این مرحله باید به مرکز بینایی‌سنجی مراجعه کنید. سپس با شرکت در آزمون کتبی، گواهینامه برای شما صادر می‌شود

گواهینامه G2: پس از موفقیت در آزمون آیین‌نامه و کسب نمره بالا در آزمون شهری، این گواهینامه برای شما صادر می‌شود

گواهینامه‌ Full G: این گواهینامه یکسال بعد از دریافت گواهینامه G2 صادر می‌شود و بدون محدودیت یک گواهینامه دائمی به‌شمار می‌آید

نحوه قبولی در آزمون رانندگی در کانادا
نحوه قبولی در آزمون رانندگی در کانادا

سوالات امتحان آیین‌نامه برای دریافت‌ گواهینامه‌ در کانادا‌

یکی از مهم‌ترین اقدامات برای دریافت گواهینامه در کانادا، تسلط کامل به سوالات آیین‌نامه است. این سوالات در زمینه‌های مختلف تابلوشناسی، اصول رانندگی، شناخت قوانین و… تسلط شما را می‌سنجند. بهترین راهکار برای قبولی در آزمون آیین‌نامه دانلود سوالات از مراجع رسمی و مطالعه آن‌ها تا زمان شرکت در آزمون نهایی است.

بر همین اساس برخی از منابع مهم‌ سوالات امتحان آیین نامه برای اخذ گواهینامه در کانادا عبارت‌اند از:

کتاب راهنمای رانندگی سواری و کامیون آلبرتا

کتاب راهنمای مربیگری رانندگان جدید آلبرتا

کتاب راهنمای رانندگی وسایل نقلیه کوچک آلبرتا

کتاب راهنمایی و رانندگی استان آنتاریو

گواهی‌نامه‌های مختلف در شهرهای مختلف کانادا

ایالت‌های مختلف کانادا متناسب با سطح تجربه علاقه‌مندان، طیف متنوعی از گواهینامه‌ها را به رانندگان اعطا می‌کنند. به‌عنوان مثال در استان انتاریو 7 سطح و در بریتیش کلمبیا 5 سطح برای گواهینامه‌های خودرو وجود دارند. بر همین اساس جدول زیر اطلاعات دقیق‌تری از انواع گواهینامه در کانادا در اختیار شما قرار می‌دهد.

انواع گواهینامه در کانادا
کلاس گواهینامهشرایط رانندگی و نوع وسیله نقلیه
کلاس Aتراکتور و تریلر
کلاس Bاتوبوس مدارس
کلاس Cاتوبوس معمولی
کلاس Dوسیله نقلیه موتوری با بیش از 11 تن وزن
کلاس Eمینی‌بوس مدارس با حداکثر ظرفیت 24 سرنشین
کلاس Fاتوبوس معمولی با حداکثر 24 سرنشین و آمبولانس
کلاس Gانواع خودرو، ون یا کامیونت تا وزن 11 تن
کلاس G1مبتدی‌ترین سطح گواهینامه رانندگی و باید به همراه کسی رانندگی کنید که 4 سال گواهینامه کلاس G دارد
کلاس G2دومین سطح از گواهینامه و ارائه اجازه رانندگی بدون نیاز به همراه
کلاس Mانواع موتور سیکلت
کلاس M1انوع موتور سیکلت، اسکوتر، موتور سه چرخ و موتوپدها
کلاس M2رانندگی با سطح الکل خون صفر با انواع وسایل نقلیه کلاس G و G1
کلاس M و M2 با شرط Mمجاز به رانندگی با موتور سه چرخ
سوالات امتحان آیین‌نامه برای دریافت‌ گواهینامه‌ در کانادا‌
سوالات امتحان آیین‌نامه برای دریافت‌ گواهینامه‌ در کانادا‌

اگر در امتحان گواهینامه‌ فیلد بشویم چه می‌شود؟

سوال بسیاری از مهاجرانی که به کانادا سفر می‌کنند این است که اگر در آزمون گواهینامه پذیرفته نشوند، چه اتفاقی می‌افتد. مانند شرکت در آزمون‌های رانندگی ایران، در کانادا نیز می‌توان تا زمان دریافت گواهینامه G2 به آزمون‌های خود ادامه داد. فقط باید10 روز بین دو امتحان فاصله باشد. همچنین تا زمان منقضی شدن اعتبار گواهینامه G1 (5 سال بعد از تاریخ صدور) امکان ثبت نام در آزمون‌ G2 وجود دارد.

در شرایط تصادف باید چکار کنیم؟

اگر در زمان رانندگی در کانادا با وسیله نقلیه یا عابر پیاده دیگری تصادف کردید، باید در محل بمانید و با شماره 911 خدمات پلیس و آمبولانس تماس بگیرید. همچنین باید صبر کنید تا پلیس برسد. برای خروج از صحنه تصادف به اجازه پلیس نیاز دارید. همچنین در صورت بروز تصادف یا به دلیل نقض مقررات رانندگی، همیشه باید سند گواهینامه در کانادا و بیمه‌نامه را همراه خود داشته باشید.

فراموش نکنید در زمان تصادف باید اطلاعات فرد مقابل را داشته باشید:

نام

نشانی

شماره تلفن

پلاک وسیله نقلیه

شماره گواهینامه رانندگی

شرکت بیمه و شماره طرح

اگر پلیس ما را متوقف کرد چه کنیم؟

توقف وسایل نقلیه در زمان رانندگی امری رایج است. شما به‌عنوان یکی از رانندگان ایالت‌های مختلف کانادا باید از نکاتی آگاه باشید که در چنین شرایطی بتوانید اقدام درست را انجام دهید. فقط باید فورا دستورالعمل‌های پلیس را گوش کنید؛ زیرا کانادا کشور سخت‌گیری است و در صورت تخطی از فرمان‌های پلیس امکان برخورد قضایی با شما وجود دارد.

بر همین اساس نکات زیر در زمان مواجهه با پلیس به شما کمک می‌کند:

در یک مکان امن حرکت کنید

مطمئن باشید که ماشین حرکت نمی‌کند

به هیچ وجه از ماشین پیاده نشوید مگر اینکه پلیس از شما بخواهد

به دستورالعمل‌های پلیس گوش کنید

مدارک خود را در دسترس قرار دهید

بدون نگرانی خواسته‌های پلیس را اجرا کنید

سعی کنید دست هایتان را طوری روی فرمان قرار دهید که قابل رویت باشد

رفتار و عکس العمل های ناگهانی انجام ندهید، مثلا ناگهان و با سرعت به سمت داشبرد دست دراز نکنید تا مدارک را در بیاورید.

قوانین جاده در کانادا
قوانین جاده در کانادا

قوانین جاده در کانادا

یکی از شرایط اصلی اخذ گواهینامه در کانادا، شناخت قوانین رانندگی در این کشور است. بنابراین پیش از اقدام به درخواست یا دریافت این گواهینامه، حتما با این قوانین آشنا باشید. بر همین اساس مهم‌ترین قوانین جاده در کانادا عبارت‌اند از:

شما و مسافرانتان باید همیشه در حین رانندگی از کمربند ایمنی استفاده کنید

سرعت 120 کیلومتر در ساعت معمولا سریع‌ترین سرعت مجاز در بزرگراه‌ها است و 50 کیلومتر در ساعت سرعت معمولی شهر است

در سمت راست جاده رانندگی کنید

عابران پیاده همیشه حق تقدم دارند

دوچرخه‌سواران نیز باید قوانین را رعایت کنند؛ اما رانندگان باید از آن‌ها آگاه باشند

توقف کامل در علائم توقف

استفاده از تلفن همراه در حین رانندگی مجاز نیست

رانندگی در حالت مستی مجازات قانونی دارد

هزینه اخذ گواهینامه رانندگی در کانادا

برای افرادی که به تازگی به کانادا مهاجرت کرده‌اند، اطلاع از آخرین قیمت‌های دریافت گواهینامه در کانادا اهمیت بالایی دارد. تعرفه‌های اخذ گواهینامه در ایالت‌های کانادا متفاوت است. بر همین اساس در جدول زیر اطلاعات کاملی را بدر این زمینه برای شما آورده‌ایم.

هزینه اخذ گواهینامه در کانادا
نوع خدماتهزینه (دلار)
گواهینامه رانندگی اصلی (G، G1 و G2)حدود 90
تمدید گواهینامهحدود 90
تعویض گواهینامهحدود 36
تعویض گواهینامه مربیحدود 36
بازگردانی گواهینامه توقیف‌شدهحدود 281

 

دیدگاه‌ها

نظر شما چیه؟

ورود

ثبت‌نام کنید

تنظیم مجدد رمزعبور

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را وارد کنید، لینکی برای ایجاد رمز عبور جدید از طریق ایمیل دریافت خواهید کرد.

سوال داری؟ بپرس، راحت باش