سیویک دی؛ روز پیک‌نیک و جشنواره‌‌های محلی در کانادا

ایام تعطیلات در همه جای دنیا محبوب‌ هستند و معمولا افراد این روزها را در کنار خانواده سپری می‌کنند. در کانادا نیز تعطیلات مختلفی در طول سال وجود دارند که مردم آن‌ها را جشن می‌گیرند. یکی از این مناسبت‌ها سیویک دی نام دارد که در این روز مردم به پیک‌نیک می‌روند و در جشنواره‌های محلی شرکت می‌کنند. در این مقاله از سایت تابلو به آداب و رسوم، تاریخچه و نکات سیویک دی می‌پردازیم.

یه نگاهی هم به این مقاله بنداز: باکسینگ دِی چه روزی است

سیویک دی؛ روز پیک‌نیک و جشنواره‌‌های محلی در کانادا
سیویک دی؛ روز پیک‌نیک و جشنواره‌‌های محلی در کانادا

سیویک دی چه روزی است؟

سیویک دی (Civic Day) یکی از تعطیلات کشور کانادا است اما در تمامی مناطق کانادا جشن گرفته نمی‌شود. هر استان قانون خود را در مورد این روز دارد و مردم مطابق قوانین استانی خود ممکن است این روز را جشن بگیرند یا از آن صرف‌نظر کنند. سیویک دی در اولین دوشنبه ماه آگوست جشن گرفته می‌شود و افراد در این روز به همراه خانواده‌های خود به پیک‌نیک می‌روند و از یک آخر هفته طولانی لذت می‌برند. همچنین باید اشاره کرد که این روز اسامی مختلفی دارد و به همین علت به صورت کلی سیویک دی یا روز تعطیلات مدنی نامیده می‌شود.

تاریخچه سیویک دی در کانادا

سیویک دی یک روز تعطیل عمومی است که در حقیقت مربوط به هیچ اتفاق تاریخی یا مذهبی نمی‌شود. دلیل تعطیلی این روز این است که تعطیلات تابستانی بیشتر باشد و مردم بتوانند در این روز با خانواده‌های خود وقت بیشتری بگذرانند.

ایده تعطیلی این روز اولین بار در دهه 1860 و شهر تورنتو مطرح شد. مردم شهر تورنتو تصمیم گرفتند که اولین دوشنبه ماه آگوست را به عنوان روز بدون کار انتخاب کنند. در طی سال‌های آتی استان‌ها و شهرهای دیگر کانادا نیز این روز را برای استراحت کردن انتخاب کردند. آخرین استانی که این روز را تعطیل اعلام کرد، بریتیش کلمبیا بود. هر چند که سیویک دی در هر منطقه با منطقه دیگری تفاوت دارد اما به طور معمول بانک‌ها و سایر مراکز دولتی در این روز تعطیل هستند و وسایل حمل‌ونقل عمومی نیز فعالیت محدودتری نسبت به روزهای عادی دارند.

کدام استان‌ها و مناطق کانادا در Civic Day تعطیل هستند؟

کشور کانادا 10 استان و 3 منطقه دارد که هر کدام از آن‌‌ها قوانین مخصوص به خود را برای Civic Day دارند. مردم بسیاری از این بخش‌ها این روز را در کنار خانواده جشن می‌گیرند. همچنین برخی از آن‌‌ها این روز را جشن نمی‌گیرند و به جای آن تعطیلات مشابهی دارند. در جدول زیر، موضع هر منطقه نسبت به سیویک دی بیان شده است.

نام استان یا منطقهنام منتخب برای سیویک دیوضعیت تعطیلی
آلبرتاروز میراثتعطیلی استانی رسمی
بریتیش کلمبیاروز بریتیش کلمبیاتعطیلی استانی رسمی
مانیتوباروز تری فاکستعطیلی استانی رسمی
نیو برونزویکنیو برونزویکتعطیلی با حقوق
نیوفاندلند و لابرادورچنین‌ مناسبتی ندارندروز عادی
نووا اسکاتیاروز ناتال یا تولدتعطیلی بدون حقوق
اونتاریوسیویک دیتعطیلی استانی رسمی
جزیره پرنس ادواردسیویک دیتعطیلی بدون حقوق
کبکچنین مناسبتی ندارندروز عادی
ساسکچوانروز ساسکچوانتعطیلی با حقوق
مناطق شمال غربسیویک دیتعطیلی با حقوق
نوناووتسیویک دیتعطیلی با حقوق
یوکنچنین مناسبتی ندارندروز عادی

 نام محلی سیویک دی در استان‌های مختلف کانادا چیست؟

تعطیلی سیویک دی جزو تعطیلات رسمی کشور کانادا نیست و هر یک از استان‌ها قوانین مخصوص به خود را برای این روز دارند. به همین دلیل است که تعطیلی تابستانی Civic Day در استان‌های مختلف کانادا اسامی مختلفی دارد که در ادامه با آن‌ها آشنا خواهیم شد.

 نام محلی سیویک دی در استان‌های مختلف کانادا چیست؟
 نام محلی سیویک دی در استان‌های مختلف کانادا چیست؟

روز میراث Heritage Day

مشاغل استان آلبرتا در اولین دوشنبه ماه آگوست تعطیل هستند. این روز یکی از تعطیلات استانی و رسمی در آلبرتا است. مردم آلبرتا در این روز جشن برگزار می‌کنند و کیک می‌پزند. این روز نشانگر فرهنگ و میراث پیشینیان آلبرتا می‌باشد و جایگاه ویژه‌ای بین مردم این استان دارد.

روز ناتال Natal Day

در تاریخ 21 ژوئن 1749 شهر هالیفاکس به عنوان مرکز استان نووا اسکاتیا در کانادا تاسیس شد. در این روز قرار بود خط راه‌آهن سراسری از دارتموث عبور کند اما چنین اتفاقی نیفتاد. مردم محلی اما بدون توجه به این موضع، این روز را تعطیل اعلام کردند و بدین‌صورت روز ناتال به وجود آمد. مردم استان نوا اسکاتیا هر سال اولین دوشنبه ماه آگوست را به مناسبت روز ناتال یا همان روز تولد هالیفاکس جشن می‌گیرند.

روز تری فاکس Terry Fox Day

اول دوشنبه ماه ژوئن در استان مانیتوبا با نام روز تری فاکس شناخته می‌شود. تری فاکس یک ورزشکار بشردوست و فعال تحقیقات درمان بیماری سرطان بود و به دلیل داشتن این بیماری پای راست خود را از دست داد. تری پس از این اتفاق مسابقات دوی ماراتن امید را با هدف جمع‌آوری پول برای درمان بیماری سرطان بنیان‌گذاری کرد و خودش مسیر این مسابقه را با یک پای مصنوعی دوید. مردم مانیتوبا به احترام اقدامات تری، روز تری فاکس را هر سال در اولین روز دوشنبه ژوئن جشن می‌گیرند.

تعطیلات روز سیویک در استان اونتاریو Civic Holiday

در استان اونتاریو کانادا سیویک دی یکی از تعطیلات استانی به شمار می‌رود و تمامی مراکز دولتی و شهرداری تعطیل هستند. شهرهای مختلف این استان این روز را با اسامی اعضای موسس جامعه مردم اونتاریو نام‌گذاری کرده‌اند. در گوئلف این مناسبت را روز جان گالت می‌نامند و در اوتاوا به آن روز سرهنگ جان بای می‌گویند. مردم تورنتو نیز لقب روز سیمکو را به این تعطیلی تابستانی داده‌اند.

چرا مردم تورنتو سیویک دی را روز سیمکو می‌نامند؟

دلیل نامگذاری اولین دوشنبه ماه آگوست به نام روز سیمکو در کانادا، بنیانگذار شهر تورنتو آقای جان گریوز سیمکو است. جان سیمکو با درجه ستوان اول فرماندار کانادا بود و شهر تورنتو را که تا پیش از آن با نام یورک شناخته می‌شد بنیان‌گذاری کرد. اقدامات جان سیمکو در تاریخ کانادا بسیار تاثیرگذار بوده‌اند. او آمریکایی‌های مهاجر و موافق با حکومت کانادا را در کشور پذیرفت، قانون انگلیسی را به مدارس کانادا آورد، قانون منع برده‌داری را در سال 1793 به اجرا در آورد و زیرساخت‌ها، ساختمان‌ها و جاده‌های بسیاری از جمله خیابان یونگ را در کانادا به وجود آورد. مردم تورنتو به افتخار اقدامات جان سیمکو، اولین دوشنبه ماه آگوست را روز سیمکو می‌نامند.

مردم تورنتو روز سیمکو را چگونه جشن می‌گیرند؟

روش‌های جشن گرفتن مردم در Civic Day یا همان روز سیمکو در شهر تورنتو می‌تواند متفاوت باشد. ساده‌ترین نوع جشن گرفتن در این روز رفتن به پیک‌نیک است که در دیگر شهرها و استان‌ها نیز انجام می‌شود. مردم تورنتو همچنین در این روز فستیوال کیک پزی برگزار می‌کنند و خاطره‌های خوشی در این روز برای یکدیگر می‌سازند. در پایان شب نیز با استفاده از وسایل آتش‌بازی صحنه‌های زیبایی خلق می‌کنند. کمپ زدن در پادگان فورت یورک نیز یکی دیگر از کارهایی است که مردم تورنتو در این روز انجام می‌دهند زیرا این پادگان توسط فرماندار سیمکو در سال 1793 ساخته شده است.

تعطیلات جایگزین سیویک دی

در برخی استان‌های کانادا سیویک دی را جشن نمی‌گیرند؛ اما تعطیلاتی مشابه به این روز در استان‌های مختلف کانادا وجود دارند که مردم آن‌ها را جشن می‌گیرند. هر کدام از این تعطیلی‌ها مناسبت‌های تاریخی مربوط به خودشان را دارند و قوانین هر استان برای فعالیت در این روزها با هم متفاوت است. در ادامه به معرفی این تعطیلات می‌پردازیم.

تعطیلات جایگزین سیویک دی
تعطیلات جایگزین سیویک دی

روز اکتشاف در نیوفاندلند Discovery Day

روز اکتشاف از نظر تاریخ با سیویک دی اختلاف دارد و جایگزین آن در استان نیوفاندلند و لابرادور به شمار می‌رود؛ زیرا برخلاف سیویک دی که در اولین دوشنبه ماه آگوست جشن گرفته می‌شود، تاریخ برپایی جشن روز اکتشاف نزدیک‌ترین دوشنبه به تاریخ 24م ماه ژوئن است. مردم در استان نیوفاندلند و لابرادور این روز را به مناسبت پیدایش این استان در سال 1497 میلادی توسط جان کابوت تعطیل هستند. برگزاری رژه نظامی و فستیوال‌های آشپزی از جمله کارهایی است که در این روز بزرگ انجام می‌شود.

روز اکتشاف در یوکن Discovery Day

در استان یوکن مناسبتی به نام سیویک دی وجود ندارد و به جای آن روز اکتشاف را جشن می‌گیرند. تاریخ برگزاری این جشن سومین دوشنبه ماه آگوست است و یکی از تعطیلات استانی یوکن به شمار می‌رود. تاریخچه این جشن به سال 1896 و زمانی که یک جوینده طلا به نام جورج کارمک، معادن طلای کلون‌دایک را کشف کرد برمی‌گردد. مردم در استان یوکن در این روز تعطیل هستند و به پیک‌نیک می‌روند.

مردم چگونه Civic Day را جشن می‌گیرند؟

سیویک دی از جمله مناسبت‌های خاص و متفاوت در کانادا است که ریشه‌ای غیرمذهبی دارد. مردم در این روز به تاریخچه و میراث خود احترام می‌گذارند و برای بزرگان شهر خود مراسم بزرگداشت برگزار می‌کنند. در این روز گرم تابستانی، کانادایی‌ها فعالیت‌های مفرح مختلفی انجام می‌دهند.

برخی از روش‌های جشن گرفتن روز سیویک عبارتند از:

مراسم آتش‌بازی: در اولین دوشنبه ماه آگوست، مردم بسیاری از شهرهای کانادا با استفاده از فشفشه‌ها و آبشارهای نورانی، صحنه‌های آتش‌بازی چشم‌نوازی خلق می‌کنند. این مراسم شباهت بسیار زیادی به جشن چهارشنبه‌سوری در ایران دارد

رفتن به پیک‌نیک: با توجه به این‌که کانادا آب‌وهوای سردی دارد، رفتن به پیک‌نیک در اینجا تنها در فصل تابستان امکان‌پذیر است. تعطیلات سیویک دی زمان مناسبی است تا مانند روز طبیعت در ایران به طبیعت بروید و در کنار خانواده غذا میل کنید

فستیوال دوستان Festival of Friends : فستیوال دوستی یک جشنواره موسیقی است که به مدت سه روز در شهر همیلتون ایالت اونتاریو برگزار می‌شود. ورود افراد به این جشنواره رایگان است و همه می‌توانند از تعطیلات سیویک دی در این جشنواره لذت ببرند.

فستیوال دوستان Festival of Friends

معرفی بهترین مکان‌ها برای جشن گرفتن سیویک دی

مردم کانادا در روز سیویک با خانواده‌هایشان به پیک‌نیک می‌روند. با توجه به این‌که کانادا یکی از وسیع‌ترین کشورهای دنیا است، شما با گزینه‌های مختلفی برای پیک‌نیک مواجه هستید. همچنین به دلیل این‌که سیویک دی یک مناسبت تابستانی‌ است، شما می‌توانید در این روز به فعالیت‌های تفریحی مختلف مشغول شوید.

برخی از بهترین مکان‌ها برای تفریح در روز سیویک عبارتند از:

پارک گیج (Gage Park): این پارک که در استان اونتاریو کانادا قرار دارد، انتخاب مناسبی برای گذراندن روز سیویک است. هرساله در گیج پارکی جشنواره موزیکال دوستی در آخر هفته سیویک دی برگزار می‌شود

پارک ملکه الیزابت: یکی از زیباترین مکان‌ها برای پیک‌نیک، پارک ملکه الیزابت در شهر ونکوور استان بریتیش کلمبیا است. البته برای ورود به این پارک باید هزینه ورودی پرداخت کنید

پارک غربی خلیج هامبر: این پارک در شهر تورنتو واقع شده است و یکی از بهترین نقاط برای رفتن به پیک‌نیک است. در این پارک ساحلی مسیرهای پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری وجود دارد و حتی می‌توانید حیوانات خانگی خود را نیز برای بازی کردن بیاورید

پارک هاگز بک (Hog’s Back): یکی از بهترین مکان‌ها برای گشت‌وگذار خانوادگی پارک هاگز بک در شهر اونتاریو است. در این پارک مسیرهای کوهنوردی و فضای سبز گسترده وجود دارند. همچنین یک سد و آبشار نیز در این پارک زیبا وجود دارند

معرفی بهترین مکان‌ها برای جشن گرفتن سیویک دی
معرفی بهترین مکان‌ها برای جشن گرفتن سیویک دی

در روز سیویک دی کدام مراکز تعطیل هستند؟

با توجه به این‌که تعطیلی روز سیویک یک تعطیلی عمومی در کشور کانادا نیست، بسیاری از فروشگاه‌ها و جاذبه‌های گردشگری باز هستند. در نقطه مقابل اما بانک‌ها، ادارات دولتی، اداره پست کانادا، مدارس و کتابخانه‌ها بسته هستند. همچنین بسیاری از فروشگاه‌ها، سوپرمارکت‌ها، موزه‌ها و مراکز تجاری در Civic Day ساعات کم‌تری را مشغول به کار هستند. اگر قصد رفتن به خرید در این روز را دارید بهتر است پیش از مراجعه حضوری، از طریق تلفن با فروشگاه یا مرکز مورد نظر خود تماس بگیرید.

کدام کشورها سیویک دی را جشن می‌گیرند؟

روز تعطیلات مدنی، عناوین مختلفی دارد و در بخش‌های مختلف کانادا جشن گرفته می‌شود. اما این تعطیلی تابستانی تنها محدود به کشور کانادا نمی‌شود و در کشورهای دیگر نیز جشن گرفته می‌شود. هرچند که عنوان این تعطیلات در مناطق مختلف با هم تفاوت دارد اما هدف همه آن‌ها ایجاد یک آخر هفته طولانی تابستانی برای خانواده‌ها است تا ساعات بیشتری را در کنار یکدیگر باشند. در ادامه با سایر کشورهایی که سیویک دی را جشن می‌گیرند آشنا می‌شویم.

کشور اسکاتلند

یکی از کشورهایی که در آن اولین دوشنبه ماه آگوست تعطیل به شمار می‌رود، کشور اسکاتلند است. این تعطیلی در جنبش تعطیلات بانکی سال 1871 همراه با تعطیلات دوشنبه عید پاک، روز خرید هدیه شب کریسمس و دوشنبه مقدس ایجاد شد. نکته جالب‌توجه درباره این تعطیلی این است که این روز فاقد ریشه مذهبی است. این روز در اسکاتلند، روز تعطیلی بانک نام دارد و بانک‌ها و مراکز دولتی در آن تعطیل هستند.

کشورهای انگلستان، ولز و ایرلند شمالی

در کشورهای انگلستان و ولز نیز یک روز تعطیل مشابه سیویک دی کانادا وجود دارد. مردم انگلستان و ولز آخرین دوشنبه ماه آگوست را تعطیل هستند و در این روز کار نمی‌کنند. این روز در این دو کشور نیز بر اثر جنبش تعطیلات بانکی در سال 1871 ایجاد شده است و تمامی ادارات دولتی و بانک‌ها در آن بسته هستند. همچنین باید بدانید که آخرین دوشنبه ماه آگوست در برخی مناطق از کشور ایرلند شمالی نیز تعطیل است.

کدام کشورها سیویک دی را جشن می‌گیرند؟
کدام کشورها سیویک دی را جشن می‌گیرند؟

تابلو؛ مرجع مشاغل ایرانیان کانادا

وب سایت تابلو.کام یکی از برترین مراجع برای پیدا کردن ایرانیان حرفه‌ای مقیم کانادا در زمینه‌های کاری مختلف است. ما در حقیقت یک پلتفرم برای ایجاد ارتباط بین تامین‌کنندگان و مصرف‌کنندگان ایرانی در کانادا ایجاد کرده‌ایم و برای آسان‌سازی فعالیت تجاری افراد در هر زمینه شغلی یک صفحه ساخته‌ایم. شما می‌توانید با مراجعه به این صفحات در سایت تابلو، با بهترین افراد ایرانی شاغل در حوزه‌های مختلف آشنا شوید.

سوالات متداول

آیا روز سیویک یک مناسبت ملی (Statutory Holidays) در کانادا است؟

خیر؛ روز سیویک یک مناسبت غیررسمی است که در بیشتر مناطق کانادا برگزار می‌شود.

مردم سیویک دی را چگونه جشن می‌گیرند؟

مردم در این روز به پیک‌نیک می‌روند و یا در رژه و جشنواره‌های محلی شرکت می‌کنند.

تاریخ دقیق سیویک دی چه زمانی است؟

سیویک دی بر روی تقویم یک تاریخ ثابت ندارد. این مناسبت مصادف با اولین روز دوشنبه ماه آگوست جشن گرفته می‌شود.

دیدگاه‌ها

نظر شما چیه؟

ورود

ثبت‌نام کنید

تنظیم مجدد رمزعبور

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را وارد کنید، لینکی برای ایجاد رمز عبور جدید از طریق ایمیل دریافت خواهید کرد.

سوال داری؟ بپرس، راحت باش