آتش سوزی های کانادا ادامه می یابد و دود را به غرب میانه آمریکا روانه می کند به طوری که این آلودگی تا اروپا نیز دیده خواهد شد. بی شک درباره آتش سوزی جنگلی با دود های عظیمی که از شعله های نارنجی برمی خیزد شنیده اید. اکنون کانادا با یکی از بدترین فصول آتش سوزی مواجه است و دود و آلودگی آن از اقیانوس اطلس گذشته و به اروپا می رسد.

تاثیرات آتش سوزی بر کیفیت هوا

کیفیت هوا در شیکاگو، دیترویت و میلواکی در پی آتش سوزی های کانادا به شدت تحت تاثیر قرار گرفته است. شاخص کیفیت هوا در شیکاگو به 209 رسیده است که یعنی در بین شهر های بزرگ در این هفته بدترین کیفیت هوا را داشته است. در هر صورت این وضعیت ادامه یافته است تا جایی که چند روز بعد این عدد در شیکاگو به 216 رسید در حالی که دیترویت به شاخص کیفیت هوای 306 رسیده بود.

لازم به ذکر است در عدد شاخص کیفیت هوا هر عدد بالای 100 برای افراد مبتلا به اختلالات تنفسی خطرناک است و رعایت نکات ایمنی الزامی می شود. شاخص کیفیت هوا زمانی که به بالای 200 برسد به معنی هوای بسیار ناسالم است و شاخص بالای 300 نیز خطرناک محسوب می شود در حالی که ابتدای ماه ژوئن در ساحل شرقی اعداد بالای 400 نیز ثبت شده است.

تاثیرات آتش سوزی بر کیفیت هوا
تاثیرات آتش سوزی بر کیفیت هوا

تاثیرات آتش سوزی ها بر شهروندان کانادا

کشور کانادا در جهت کنترل آتش سوزی های جنگلی، حدود 10000 نفر از ساکنان را وادار به ترک خانه هایشان کرده است. در همین راستا نگرانی های مربوط به گرم شدن کره زمین افزایش یافته است و در این ماه دود تا نیویورک و مینه سوتا پیش روی کرده است.

یکی از اصلی ترین دغدغه های شهروندان در این آتش سوزی ها، تنفس هوای آلوده است و از همین رو به آن ها گفته می شود استفاده از ماسک راه حلی است که برای مواجه با این شرایط در هنگام خروج از منزل می تواند کارساز باشد ولی در هر صورت با توجه به آلاینده های خطرناک هوا بهترین کار ماندن در خانه است.

بهتر است بدانید ماسک های معمولی یا پارچه ای نمی توانند در برابر این آلاینده های موجود در هوا به خوبی از سلامت انسان محافظت کنند بنابراین به شهروندان توصیه می شود از ماسک های N95 استفاده کرده و به خوبی دهن و بینی خود را بپوشانند.هوای آلوده در شهر می تواند به درون خانه نیز نفوذ کند بنابراین بهتر است ضمن بستن پنجره ها از یک سیستم تهویه هوای مناسب در خانه استفاده شود

کانادا در تمام دنیا از بزرگترین اکوسیستم دست نخورده و بکر برخوردار است ولی خشکسالی و گرمای هوا در سال های اخیر سبب شده تا این جنگل ها با هر گیاه خشک و علف مرده به عنوان یک عامل آتش سوزی روبرو شوند.

با آتش سوزی های کانادا چه اتفاقی می افتد؟

دود ناشی از آتش سوزی های جنگلی کانادا مدتی شعله ور بوده و سبب شده است که  دود به ایالات متحده متنقل شده و پیش بینی می شود تا 30 روز آینده نیز این در هوای می ماند و بر کیفیت هوا موثر خواهد بود. تا به حال آتش سوزی بیش از  8 میلیون هکتار از این منطقه را به ذغال تبدیل کرده و شرایط اضطراری را به سطح خطرناکی رسانده است.

علیرغم تلاش های بی وقفه و حرفه ای صد ها آتش نشان که از سراسر دنیا برای کمک به این کشور آمده اند، این طور برآورد می شود که آتش به این زودی مهار نمی شود. یکی از اصلی ترین مشکلات در این خصوص این است که کانادا با یک آتش سوزی روبرو نیست و بیش از 509 آتش سوزی در این کشور فعال است که کارشناسان 253 مورد از این آتش سوزی ها را خارج از کنترل تلقی می کنند.

دودی که اکنون در آمریکا گسترش یافته است از یک منطقه خاص منتشر نشده و اثر تجمع تمام این آتش سوزی ها می باشد و در این بین آتش سوزی هایی که به مرز نزدیک تر هستند نیز موثر تر می باشند؛ بنابراین تا زمانی که آتش سوزی ها در کانادا به طور کامل خاموش نشوند آمریکا در معرض دود قرار خواهد داشت.

با آتش سوزی های کانادا چه اتفاقی می افتد؟
با آتش سوزی های کانادا چه اتفاقی می افتد؟

چه زمانی آتش سوزی های کانادا پایان می یابد؟

همانطور که میدانید آتش تا زمانی که اکسیژن و سوخت لازم را داشته باشد می تواند به سوخت ادامه دهد. با توجه به این حقیقت پاسخ به این سوال که چه زمانی آتش سوزی های کانادا پایان می یابد؟ پاسخ رضایت بخشی ندارد. بزرگترین آتش سوزی ها در کانادا تا به امروز 87 و 100 روز طول کشیده اند و با توجه به وضعیت این آتش سوزی، کارشناسان تصور می کنند که هفته ها و حتی ماه ها به طول انجامد.

برای پیش بینی دقیق تر زمان پایان هر آتش سوزی باید به آنچه می سوزد دقت کنید. دامنه یک تپه در کالیفرنیا به سرعت می سوزد ولی در یک منطقه جنگلی متراکم ممکن است تا مدت طولانی آتش باقی بماند. آب و هوا نیز بسیار مهم است، باد می تواند سرعت پخش شدن آتش را تا حد زیادی افزایش دهد.

کارشناسان معتقدند برای مهار کامل این آتش سوزی به یک رویداد بارانی عظیم نیاز است در غیر این صورت ممکن است مدت طولانی به طول بیانجامد و همه باید خود را برای روز های سخت تر آماده کنند.

آتش سوزی ها در جنگل های کانادا هر تابستان به یکی از اصلی ترین خبر ها در تمام دنیا تبدیل می شود و در هر بار حدود میلیون ها هکتار از جنگل های این کشور را به نابودی می کشاند. در پی این آتش سوزی ها ساکنان منطقه ناچار به تخلیه منزل خود می شوند که حتی زمانی که بعد ها به منزل خود بر می گردند همه چیز تغییر کرده است.

گرمایش زمین و تاثیر بر آتش سوزی های کانادا

محققین به اتفاق باور دارند که گرمایش جهانی و تغییرات آب و هوایی می تواند در آینده تهدیدی برای جنگل ها محسوب شوند. با این نظریه کشور کانادا که مردم آن در جنگل ها زندگی و کار می کنند بیشتر تحت تاثیر آتش سوزی ها قرار خواهند گرفت. پیش بینی شده است که در کانادا روز ها خشک و گرم 200 درصد در سال آینده افزایش می یابند و  بر این اساس می توان گفت با خشک شدن بیشتر جنگل ها همراه با صاعقه های مکرر و باد های پر قدرت همچنان آینده این کشور به این صورت خواهد بود به نحوی که آتش سوزی می تواند تا پایین قرن دو برابر مساحت سالانه در کانادا را بسوزاند.

در این مورد یک چرخه بی پایان وجود دارد به طوری که با افزایش گاز های گلخانه ای، احتمال آتش سوزی افزایش می یابد و با آتش سوزی های گسترده نیز میزان گاز های گلخانه ای بیشتر خواهد شد.

گرمایش زمین و تاثیر بر آتش سوزی های کانادا
گرمایش زمین و تاثیر بر آتش سوزی های کانادا

کلام آخر

کانادا با مجموعه ای از آتش سوزی های جنگلی بی سابقه مواجه است و در همین زمان باد دود های ناشی از این آتش سوزی را به جنوب کشانده و کیفیت هوا را در سراسر ایالت متحده تحت تاثیر قرار می دهد. آتش سوزی ها فقط در هوای گرم و خشک می توانند آغاز یا تشدید شوند و از آن جا که تغییرات اقلیمی می تواند تابستان های طولانی تر و خشک تری را به دنبال داشته باشد نیاز است تا اقدامات قاطعانه تری در مدیریت این خطر برداریم.

تابلو شو!
تابلو، راهنمای مشاغل ایرانیان کانادا!

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by taablo (@taablo.site)

دیدگاه‌ها

نظر شما چیه؟

ورود

ثبت‌نام کنید

تنظیم مجدد رمزعبور

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را وارد کنید، لینکی برای ایجاد رمز عبور جدید از طریق ایمیل دریافت خواهید کرد.

سوال داری؟ بپرس، راحت باش