ایرانیانی که به کانادا مهاجرت می‌کنند یا ساکن کانادا هستند، برای برخی اقدامات مانند: تمدید گذرنامه، ثبت فوت، درخواست کارت ملی، مهر خروج مشمولین و… باید به سایت دفتر حفاظت منافع جمهوری اسلامی ایران در واشنگتن دی سی مراجعه کنند. خدمات کنسولی ایرانیان در کانادا شامل انواع مختلفی از خدمات می‌شود و شما باید در زمان حضور در کانادا از آن‌ها مطلع باشید.

**هرچند تمام خدمات کنسولی را می توانید خودتان از طریق سایت daftar.org انجام دهید اما برخی از دفاتر اسناد رسمی و وکلا در شهرهای مختلف کانادا مانند تورنتو و ونکوور به ارائه خدمات کنسولی پرداخته اند و این امور را برای شما تسهیل می کنند.

شما می توانید لیست این مشاغل را در صفحه حقوقی تابلو پیدا کنید.

فرایند ارائه خدمات‌ کنسولی به ایرانیان‌ ساکن کانادا
فرایند ارائه خدمات‌ کنسولی به ایرانیان‌ ساکن کانادا

فرایند ارائه خدمات‌ کنسولی به ایرانیان‌ ساکن کانادا

با توجه به عدم روابط دیپلماتیک ایران و کانادا در سال‌های اخیر، مهاجران باید برای بهره‌مندی از خدمات کنسولی ایرانیان در کانادا از طریق سفارت پاکستان در واشنگتن اقدام کنند. این خدمات متناسب با امور مربوط به تحصیل، تابعیت، اسناد، گذرنامه و… مزایای فراوانی برای مهاجران به همراه دارند.

بر همین اساس مزایای خدمات کنسولی ایرانیان در کانادا عبارت‌اند از:

تضمین ایمنی، امنیت و رفاه مهاجران

تسهیل سفر و مهاجرت با رفع موانع موجود برای اخذ ویزا

حفاظت از حقوق و منافع مهاجران

خدمات کنسولی ایرانیان در کانادا شامل چه مواردی می‌شوند؟

برای این که بتوانید از خدمات کنسولی ایرانیان در کانادا بهره‌مند شوید، در ابتدا باید متناسب با نوع نیاز خود امور تعیین‌شده را انتخاب کنید. به‌طورکلی این خدمات به 6 دسته اصلی تقسیم‌بندی می‌شوند که هر یک از آن‌ها نیز خود شامل خدماتی جداگانه هستند.

این خدمات عبارت‌اند از:

امور شناسنامه

امور دانشجویی

امور گذرنامه

امور اسناد

امور حمایت‌های کنسولی

امور تابعیتی

امور سجلی و شناسنامه برای ایرانیان در کانادا

منظور از امور سجلی، فرایندهایی است که باید در شناسنامه افرد درج شوند. خدمات کنسولی ایرانیان در کانادا برای امور سجلی، دقیقا مطابق با خدمات ثبت احوال در داخل کشور است که طیف متنوعی از خدمات را شامل می‌شود. در ادامه به معرفی این خدمات می‌پردازیم.

امور سجلی و شناسنامه برای ایرانیان در کانادا
امور سجلی و شناسنامه برای ایرانیان در کانادا

درخواست شناسنامه و خدمات مربوط به تولد

تمام افراد ایرانی که پدری ایرانی دارند؛ اما در کانادا متولد شده‌اند، می‌توانند مطابق بند 2 ماده 2 قانون مدنی شناسنامه ایرانی داشته باشند. به همین دلیل والدین آن‌ها باید در اسرع وقت مدارک خود را به دفتر حفاظت منافع جمهوری اسلامی ایران در واشنگتن دی‌ سی تحویل دهند.

امکان تغییر نام با خدمات‌ کنسولی‌ ایرانیان‌ در کانادا‌

فرایند تغییر نام برای ایرانیان مقیم کانادا، دقیقا مانند هموطنان داخل کشور است. شما به‌جای این که برای این کار به ثبت احوال مراجعه کنید، باید با تهیه مدارک مورد نیاز فرم مربوطه را از سایت امور کنسولی ایرانیان در کانادا دریافت کرده و مدارک خود را بارگذاری کنید.

خدمات مربوط به ازدواج و طلاق

افرادی که به دنبال ازدواج با یک فرد ایرانی یا تبعه خارجی در کانادا هستند، باید حتما برای دریافت خدمات مربوط به ‌ازدواج اقدام کنند. این خدمات شامل درخواست ازدواج برای خانم و آقای ایرانی، ثبت ازدواج خانم ایرانی و آقای غیر ایرانی، ثبت ازدواج خانم خارجی و آقای ایرانی و صدور گواهی تجرد می‌شود.

ایرانیان ساکن کانادا که به هر دلیلی تصمیم به‌ جدایی می‌‌گیرند، حتما باید با ارائه مدارک معتبر درخواست خود را در دفتر مربوطه در واشنگتن دی سی ثبت کنند تا فرایند درخواست آن‌ها برای بهره‌مندی از خدمات کنسولی ایرانیان در کانادا ثبت شود.

بر همین اساس مهم‌ترین مدارک مورد نیاز در این زمینه عبارت‌اند از:

تکمیل فرم درخواست ثبت رسمی طلاق

ارائه اصل شناسنامه زوجین

ارائه اصل و دو نسخه کپی طلاقنامه شرعی صادره از مراکز و موسسات اسلامی

ارائه اصل و دو نسخه کپی طلاقنامه محلی صادره از سوی دادگاه با ترجمه رسمی آن

ارائه ترجمه رسمی طلاقنامه محلی و دونسخه فتوکپی از آن

چهار قطعه عکس جدید یکسان

ارائه اصل و یک نسخه کپی مدرک اقامتی معتبر

ارائه اصل و دو نسخه کپی سند ازدواج زوجین

ارائه رسید پرداخت هزینه مربوطه براساس جدول هزینه های خدمات کنسولی می باشد

فتوکپی کارت شناسایی ملی

بیشتر بخوانید:
صفر تا صد ازدواج ایرانی در کانادا
صفر تا صد طلاق ایرانی در کانادا

خدمات مربوط به فوت

یکی از مهم‌ترین خدمات کنسولی ایرانیان در کانادا، ارائه برگه فوت و ثبت آن است. اگر فردی در کشور کانادا فوت کند، نزدیکان او می‌توانند مطابق با ماده 22 قانون ثبت احوال، با مراجعه به دفتر واشنگتن دی سی، مدارک مربوطه را ارائه کرده و نسبت به ثبت رسمی فوت اقدام کنند.

امور دانشجويي ایرانیان در کانادا

امور دانشجويي ایرانیان در کانادا

کانادا به دلیل برخورداری از سیستم آموزشی پیشرفته و امکانات متعدد، مقصد بسیاری از دانشجویان ایرانی است. به همین دلیل شناخت امور دانشجویی برای پیشبرد فرایندهای تحصیلی و جلوگیری از ممانعت تحصیلی اهمیت بالایی دارد. بر همین اساس در ادامه به مهم‌ترین خدمات کنسولی ایرانیان در کانادا در زمینه امور دانشجویی می‌پردازیم.

تشکیل پرونده تحصیلی

فرقی نمی‌کند در کدام مقطع تحصیلی در کانادا مشغول به تحصیل هستید. قبل از تایید مدارک تحصیلی خود باید پرونده تحصیلی تشکیل دهید و وضعیت خود را توسط وزارتخانه مربوطه به تایید برسانید. برای این کار باید با در دست داشتن مدارک خود به دفتر حفاظت منافع جمهوری اسلامی در واشنگتن دی سی مراجعه کنید.

معافیت تحصیلی

بسیاری از دانشجویان به دلایل مختلف از معافیت تحصیلی استفاده می‌کنند. اگر شما هم از جمله این افراد هستید باید پس از تشکیل پرونده تحصیلی، به دفتر واشنگتن مراجعه کرده و اصل مدراک خود را ارائه کنید. فقط باید مطمئن باشید که مدارک شما به وزارت‌های علوم، تحقیقات و فناوری و یا بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ارسال شود. پس از پیگیری این فرایند توسط بستگان شما در تهران، امکان بهره‌مندی از معافیت تحصیلی برای شما وجود دارد.

درج مهر اجازه خروج

در میان انواع خدمات کنسولی ایرانیان در کانادا، درج اجازه خروج برای دانشجویانی که فرایندهای تشکیل پرونده، تکمیل و تایید پرونده تحصیلی آن‌ها به نتیجه رسیده است، اهمیت بالایی دارد. باتکیه‌بر این خدمت، دانشجویان می‌توانند مهر سالیانه اجازه خروج دانشجویی را برای سه‌بار و مجموعه چهار بار در هر سال تحصیلی دریافت کنند.

درج مهر اجازه خروج

امور گذرنامه؛ از مهم‌ترین نیازهای ایرانیان ساکن کانادا

بیشترین نیاز ایرانیان ساکن کانادا برای اطمینان از اقامتی امن و راحت، خدمات مربوط به گذرنامه است. به همین دلیل دفتر حفاظت منافع جمهوری اسلامی در ایران به‌عنوان واسط معتبر بین ایران و مهاجران، خدمات متنوعی را در این زمینه به آن‌ها ارائه می‌دهد. بر همین اساس در ادامه به خدمات کنسولی ایرانیان در کانادا برای امور گذرنامه می‌پردازیم.

صدور یا تمدید پاسپورت ایرانی

افرادی که اعتبار گذرنامه ایرانی آن‌ها به پایان رسیده است یا فاقد گذرنامه ایرانی هستند، می‌توانند با استفاده از خدمات امور گذرنامه در سریع‌ترین زمان درخواست خود را برای دریافت پاسپورت ارائه دهند. فقط باید پیش از اقدام، مدارک مربوطه را آماده کنید تا در طی این فرایند، با مشکل روبه‌رو نشوید.

درخواست تغییر محل اقامت

افراد مقیم کانادا و دارای گذرنامه خارجی، تا زمان تغییر محل اقامت از ایران به کانادا، ساکن ایران به‌شمار می‌روند؛ بنابراین باید همزمان با درخواست پاسپورت جدید، محل اقامت خود را نیز تغییر دهند. شما برای این کار می‌توانید از خدمات کنسولی ایرانیان در کانادا بهره‌مند شوید.

درخواست برگ عبور

ایرانیان مقیم کانادا که بنا به دلایل مختلف قصد بازگشت به ایران را دارند؛ اما فاقد گذرنامه یا اسناد مربوطه هستند، در صورت اثبات تابعیت ایرانی، می‌توانند از خدمات درخواست برگ عبور خدمات کنسولی ایرانیان در کانادا استفاده کنند.

خدمات کنسولی برای مشمولین وظیفه عمومی
خدمات کنسولی برای مشمولین وظیفه عمومی

خدمات امور اسناد برای ایرانیان کانادا

فرایندهای مربوط به امور اسناد یکی از پیچیده‌ترین اقداماتی است که افراد با آن روبه‌رو هستند. بااین‌حال ایرانیان مقیم کانادا باتکیه‌بر خدمات کنسولی ایرانیان در کانادا، می‌توانند بدون نگرانی از اتلاف وقت، از خدمات امور اسناد استفاده کنند.

این خدمات عبارت‌اند از:

وکالتنامه: این خدمت شامل مواردی مانند صدور وکالتنامه، اجازه خروج همسر و فرزندان، تصدیق امضا و… می‌شود

گواهی امضا: صاحبان اسناد تجاری و غیر تجاری مانند توافق‌ها، گواهی‌ سلامت، قراردادها و… که برای فرایندهای مالی خود به مهروامضای مقام محلی نیاز دارند، باید درخواست تایید مستندات خود را به دفتر واشنگتن دی سی ارسال کنند

تایید مدارک پزشکی: این خدمت مربوط به بیمارانی است که برای درمان به کانادا مراجعه کرده‌اند. با استفاده از ارائه کلیه مدارک پزشکی و هزینه‌های پرداخت شده به دفتر واشنگتن، می‌توانند در صورت تایید وزارت بهداشت هزینه‌های خود را دریافت کنند

امور حمايت‌هاي کنسولي؛ از خدمات مهم برای ایرانیان‌ کانادا‌

برخی از خدمات وجود دارند که شامل هیچ‌کدام از امور مربوط به خدمات کنسولی ایرانیان در کانادا نمی‌شوند. شما برای بهره‌مندی از این خدمات باید در ابتدا نوع نیاز خود را کاملا روشن مشخص کرده و سپس به دفتر مربوطه مراجعه کنند.

بر همین اساس امور حمایت‌های کنسولی برای ایرانیان در کانادا عبارت‌اند از:

گواهینامه: دارندگان گواهینامه رانندگی باید با روش بارگذاری تصویر گواهینامه، تصویر پاسپورت و مدارک اقامتی، وضعیت گواهینامه خود را استعلام بگیرند

ایرانیان در راه مانده: این افراد هموطنانی هستند که به دلیل مشکلات مالی یا اداری، در بازگشت به کشور یا ادامه سفر خود با مشکل روبه‌رو شده‌اند. خدمات حمایتی کنسولی می‌تواند مشکلات این هموطنان را برطرف کند

گواهی عدم سوء پیشینه: ارائه گواهی معتبر برای عدم پیشینه قضایی و حضور در محکمه

امور تابعیت‌ ایرانیان‌ در کانادا

نوع دیگری از خدمات کنسولی ایرانیان در کانادا، مربوط به حوزه تابعیتی می شود. بنابراین افرادی که به هر دلیلی با موضوعات مرتبط با تابعیت روبه‌رو هستند، می‌توانند با استفاده از مراجعه به سایت دفتر حفاظت منافع جمهوری اسلامی در واشنگتن امور مربوط به تابعیت را به سرانجام برسانند.

بر همین اساس این امور عبارت‌اند از:

بازگشت به تابعیت اصل: ایرانیانی که تابعیت ایران را ترک کرده‌اند، می‌توانند بر مبنای ماده 990 دوباره درخواست خود را برای تابعیت ایرانی ارسال کنند

اخذ تابعیت ایران: افرادی که سابقه 5 سال سکونت در ایران را داشته باشند، می‌توانند تابعیت ایران را اخذ کنند

صدور سند بقا به تابعیت پدر: افراد بین 18 تا 19 سال که دارای گواهی ولادت رسمی بوده و در این سال‌ها در خارج از ایران اقامت داشته‌اند ، بر اساس بند 5 ماده 976 قانون مدنی، تبعه خارجی به‌شمار می‌روند. آن‌ها باید به جای اخذ سند بقا به تابعیت پدر، اصل گواهی ولادت خود را به دفتر امور کنسولی ایران در واشنگتن ارائه کرده و گواهی مربوطه را دریافت کنند

امور تابعیت‌ ایرانیان‌ در کانادا
امور تابعیت‌ ایرانیان‌ در کانادا

هزینه‌های امور کنسولی برای ایرانیان کانادا در سال 2024 چقدر است؟

مهم‌ترین موضوع برای دریافت خدمات کنسولی ایرانیان در کانادا، هزینه‌های مربوط به آن‌ها است. مجموع هزینه‌های کنسولی به دلار آمریکا محاسبه شده و در قالب مانی اوردر (Money Order) به سفارت پاکستان فرتساده می‌شوند. معمولا هزینه پست برای ارسال مدارک به متقاضی برای ارسال هر پاکت 40 دلار است. بااین‌حال خدمات کنسولی ایرانیان در کانادا متناسب با نوع خدمات شامل هزینه‌های متفاوتی می‌شوند. در ادامه به این خدمات می‌پردازیم.

دسته بندیفهرست خدماتمبلغ به دلار آمریکا
گذرنامهصدور گذرنامه برای افراد بالای 2 سال (در صورت تقاضای تغییر محل اقامت هزینه آن به این مبلغ اضافه گردد)*110
صدور گذرنامه برای افراد زیر 2 سال (در صورت تقاضای تغییر محل اقامت هزینه به این مبلغ اضافه گردد)*55
*تغییر محل اقامت در گذرنامه(در صورت دارا بودن شرایط و به درخواست مستقیم متقاضی)22
صدور گذرنامه پناهندگان بار اول220
صدور گذرنامه مفقوده / مخدوشه242
صدور گذرنامه مفقوده / مخدوشه بار دوم به بعد374
صدور گذرنامه برای عابرین غیر مجاز314
صدور برگ عبور22
استعلام تاریخ آخرین خروج22
مشمولینمهر خروج مشمولین (بار اول)44
مهر خروج مشمولین تکرار22
تایید امضاء بر روی درخواست معافیت کفالت22
تایید امضاء بر روی درخواست معافیت پزشکی22
تایید امضاء بر روی درخواست معافیت رهبری22
 ثبت احوالثبت ازدواج مرد ایرانی و زن ایرانی67
ثبت ازدواج مرد ایرانی و زن غیرایرانی139
ثبت ازدواج مرد غیرایرانی و زن ایرانی111
ثبت طلاق179
ثبت فوت38
تایید گواهی فوت خارجیفقط هزینه پست
صدور شناسنامه فرزند بالای 18 سال (مرحله اولیه، هزینه صدور هنگام مراجعه حضوری محاسبه خواهد شد)فقط هزینه پست
صدور شناسنامه فرزند زیر 18 سال77
اضافه کردن نام فرزند در شناسنامه مادر ایرانی (دارای همسر غیرایرانی)11
درخواست تابعیت فرزندان متولد از مادر ایرانی و پدر خارجی39
تعویض شناسنامه63
المثنی شناسنامه (بار اول)80
المثنی شناسنامه (بار دوم)129
استعلام شماره ملی 6
صدور کارت هوشمند ملی – فقط بصورت حضوری28
صدور المثنی کارت هوشمند ملی (بار اول)55
صدور المثنی کارت هوشمند ملی (بار دوم)77
صدور المثنی کارت هوشمند ملی (بار سوم و پس از آن)99
تغییر نام55
تغییر نام خانوادگی55
گواهی عدم سوء پیشینه (حضوری)86
گواهی عدم سوء پیشینه ( غیر حضوری)58
گواهی عدم سوء پیشینه برای اتباع خارجی113
تعویض گواهینامه رانندگی، و کارت پایان خدمت یا معافیت22
دانشجوییتسهیلات غیر ارزی شامل صدور گذرنامه دانشجویی و خروجی دانشجوییفقط هزینه پست
تایید گواهی پذیرش در دوره، گواهی اشتغال به تحصیل، و گواهی پذیرش در دورهرایگان
تایید انواع مدارک تحصیلی دانش آموزی، مدارک فارغ‌التحصیلی دانشگاهی (اعم از دیپلم، فوق دیپلم، کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکتری)، مدارک تخصصی پزشکی (فلوشیپ، رزیدنسی، بورد پزشکی، فوق دکتری)، ریز نمرات میان دوره و پایان دوره، گواهی آموزشی، فنی و حرفه‌ای، شغلی، پایان دوره علمی و یا تخصصی، دکترای افتخاری، و تقدیرنامه‌ها به ازای هر شماره رهگیری در سامانه میخک (بدون هزینه پست)27
صدور نامه مربوط به ویزای J-1 (بدون هزینه پست)52
تایید اسنادوکالتنامه امور اداری، کاری، و انواع تصدیق امضاء (از جمله حقوق بازنشستگی، قید حیات، گواهی تجرد، اقرارنامه، وکالتنامه خرید اموال منقول)22
وکالتنامه فروش و یا انتقال اموال منقول (ماشین آلات، اتومبیل، قایق، تلفن، سهام بورس، …)33
وکالتنامه فروش و یا انتقال اموال غیر منقول (فروش یا هر نوع انتقال ملک، زمین، سهام شرکت خصوصی، بیمارستان، …)146
وکالتنامه خرید اموال غیرمنقول55
تایید وصیت نامه33
مصاحبه تصویری جهت امضای وکالتنامه غیرحضوری (به ازای هر فرد)30
ترجمه شناسنامه، گواهینامه رانندگی، کارت ملی، ازدواج، طلاق و استعلام گواهینامه رانندگی33
تایید عکس هویتی و عکس دیجیتال (ارسال عکس از طریق ایمیل)10
تایید گواهی تولد22
تایید گواهی ازدواج محلی، گواهی طلاق محلی، اداره مالیات، تامین اجتماعی، رای دادگاه، و فرزندخواندگی33
برابر اصل کردن تصویر شناسنامه یا گذرنامه17
تایید انواع مدارک درمانی پزشکی (از جمله معاینه چشم، تست عدم بارداری، تایید آزمایش خون، و تایید انواع گواهی متعلق به حیوانات خانگی)
به استثنای صورتحساب بیمارستان و گزارش درمانی
33

آشنایی با مراکز مشاوره و خدمات حقوقی در تابلو

تابلو یک واسطه مطمئن بین صاحبین مشاغل و کاربران ایرانی در کانادا است که طیف متنوعی از مشاغل را پشتیبانی می‌کند. شما می‌توانید برای بهره‌مندی از خدمات مشاوره حقوقی، از طریق سایت ما وارد بخش “حقوقی” شوید و فهرستی از وکلا، دفاتر اسناد رسمی و دفاتر ازدواج و طلاق در سرتاسر کانادا را بیابید.

 

دیدگاه‌ها

نظر شما چیه؟

ورود

ثبت‌نام کنید

تنظیم مجدد رمزعبور

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را وارد کنید، لینکی برای ایجاد رمز عبور جدید از طریق ایمیل دریافت خواهید کرد.

سوال داری؟ بپرس، راحت باش