داشتن مجموعه‌ای از دندان‌های سالم و زیبا در کنار تامین سلامت دهان و بدن مزایای دیگری نیز دارد. برای مثال زیبایی دندان یکی از عناصر زیبایی چهره و همچنین زیبایی لبخند است. از سوی دیگر زیبایی دندان‌ها تاثیر بسیار زیادی بر سلامت روان دارد. برای مثال باعث افزایش اعتماد به نفس افراد می‌شود. به‌همین‌دلیل بسیاری از افراد به‌دنبال راهکارهایی برای افزایش زیبایی دندان‌های خود هستند. دو راهکار رایج در این زمینه، روش‌های لمینت و کامپوزیت می‌باشند. اما لمینت یا کامپوزیت؛ کدام یک از این روش‌ها مزایای بیشتری دارند؟ در این مطلب این دو متد زیبایی دندان را از نقطه‌نظرهای مختلف با هم مقایسه کرده‌ایم.

اگر ساکن کانادا هستید لیست دندان پزشکان ایرانی ساکن کانادا را از اینجا ببینید.

لمینت یا کامپوزیت
لمینت یا کامپوزیت

لمینت دندان چیست؟

لمینت دندان با نام لمینت یا روکش چینی نیز شناخته می‌شود و منظور از لمینت دندان عموما خدمات دندانپزشکان برای ترمیم دندان و افزایش زیبایی لبخند با استفاده از این روکش‌ها است. این روکش‌ها دارای مواد معدنی و ترکیبات مختلفی هستند و از مواد رنگی نیز برای تعیین رنگ آن‌ها استفاده می‌شود. این روکش‌های چینی یا سرامیکی را می‌توان روی دندان‌ها با هدف تغییر شکل، تغییر اندازه یا تغییر رنگ دندان نصب کرد. به‌عبارت دیگر لمینت جایگزین سطح رویی مینای دندان می‌شود و در عین حال همان کاربرد را ارائه می‌دهد؛ در حالی که زیبایی بیشتری دارد.

کامپوزیت دندان چیست؟

کامپوزیت دندان نیز یکی از روش‌های زیبایی‌بخشی و ترمیم دندان است. البته در بسیاری از مقالات، روش لمینت را به دو گروه لمینت سرامیکی و لمینت کامپوزیتی تقسیم می‌کنند. به‌عبارت دیگر، کامپوزیت یکی از زیرمجموعه‌های لمینت نیز به‌شمار می‌آید. تفاوت اساسی کامپوزیت دندان با لمینت در مواد تشکیل دهنده آن‌ها است. زیرا برای ساخت روکش کامپوزیتی از موادی مانند گلاس، رزین و کوارتز استفاده می‌شود. روکش‌های کامپوزیتی نیز به‌خوبی روی دندان‌ها را می‌پوشانند و زیبایی لبخند و مجموعه دندان‌های شما را افزایش می‌دهند. بنابراین اگر برای زیبایی لبخند خود به‌دنبال خدماتی مانند طراحی لبخند هستید، ممکن است نیاز باشد ابتدا یکی از دو روش لمینت یا کامپوزیت را برای زیبایی دندان‌های خود انتخاب کنید.

تفاوت لمینت و کامپوزیت در مراحل اجرا

به‌طور کلی مراحل خدمات لمینت و کامپوزیت شباهت‌های زیادی به یکدیگر دارند. برای مثال، این دو روش شامل مراحل مشترکی از جمله معاینه دندان‌ها و ثبت تصویر اشعه ایکس، آماده‌سازی روکش یا خمیر آن و نصب روی دندان هستند. با این حال در مورد لمینت، مرحله ساخت روکش دارای جزئیات بیشتری است و به زمان بیشتری نیاز دارد.

لمینت یا کامپوزیت

تفاوت لمینت و کامپوزیت در آماده‌سازی روکش

آماده‌سازی روکش کامپوزیتی بیشتر طول می‌کشد یا روکش لمینت؟ در پاسخ باید گفت معمولا آماده‌سازی روکش لمینت بیشتر طول می‌کشد. در ضمن فرآیند آماده‌سازی آن‌ها کاملا متفاوت است؛ زیرا در خدمات لمینت، روکش لمینتی یک روکش آماده، جامد و کامل است. اما در مورد کامپوزیت ما با موادی سروکار داریم که به محل مورد نظر افزوده می‌شوند و سپس فرآیند پرداخت انجام می‌شود.

درست به‌همین دلیل است که لمینت نیاز به قالب‌گیری از دندان دارد. دندانپزشکان در این روش از هر دو فک شما قالب می‌سازند تا روکش لمینتی بر اساس همین مدل، طراحی و ساخته شود. در مرحله بعدی، لمینت در لابراتوار بر اساس اندازه‌های دقیق ساخته شده و برای دندانپزشک ارسال می‌شود. برای افزایش استحکام روکش نیز، روکش مورد نظر در داخل کوزه قرار می‌گیرد.

در مقابل در روش کامپوزیت، به‌جای ساخت روکش آماده، مرحله روکش‌گذاری باید انجام شود. در این روش، ماده کامپوزیت، بعد از آماده‌سازی دندان، روی دندان قرار می‎گیرد. اما این حالت، ماده مورد نظر دارای شکل نهایی نیست. بلکه دندانپزشک با روش افزودن و پرداختن یا زدودن به شکل نهایی می‌‎رسد.

تفاوت لمینت و کامپوزیت در مرحله آماده‌سازی دندان

آماده‌سازی دندان‌ها نیز در دو روش لمینت و کامپوزیت، تفاوت‌های زیادی با یکدیگر دارند. در روش کامپوزیت، آماده‌سازی دندان در زمان کمتری انجام می‌شود. در این روش ابتدا سطح دندان از پلاک‌ها تمیز می‌شود. سپس این بخش باید کاملا خشک شود. همچنین دندانپزشکان از ماده‌ای اسیدی برای متخلخل کردن سطح دندان استفاده می‌کنند. با این اقدام، مواد کامپوزیتی بهتر به سطح دندان می‌چسبند.

در روش لمینت اما آماده‌سازی دندان معمولا نیاز به ایجاد تغییراتی در دندان دارد. برای مثال معمولا بخشی نازک از مینای دندان برداشته می‌شود تا پوسته لمینت بتواند به‌درستی روی دندان بنشیند. نکته مهم این‌که این اقدام می‌تواند تاحدودی دردناک باشد و به‌همین دلیل از مواد بی‌حسی استفاده می‌شود. از سوی دیگر روکش لمینتی نیازی به برداشت ندارد، خصوصا که شکل دندان تغییر کرده و کوچک‌تر شده است. اما روکش کامپوزیتی را در صورت تمایل می‌توانید بردارید و روکشی جدید را جایگزین آن کنید.

لمینت یا کامپوزیت؛ کدام یک هزینه بیشتری دارند؟

همان‌طور که در دو بخش قبلی توضیح داده‌ایم، آماده‌سازی روکش‌های لیمنت و همچنین آماده‌سازی دندان در روش لمینت به زمان و انرژی بیشتری نیاز دارد. همچنین روکش‌های لمینتی باید حتما در لابراتوارها ساخته شوند که هزینه مجزایی دارند. البته به‌طور کلی در هر دو روش، عوامل گوناگونی در تعیین قیمت خدمات موثر هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به نوع مواد مصرفی، زمان صرف شده، تعداد دندان‌ها و… اشاره کرد. با این حال به‌طور متوسط هزینه لمینت دست کم دو برابر هزینه خدمات کامپوزیت دندان است.

مقایسه مراقبت و نگهداری از روکش دندان کامپوزیت و لمینت

مراقبت از لمینت‌های سرامیکی بسیار آسان‌تر از روکش‌های کامپوزیتی است. زیرا روکش‌های لمینت استحکام بسیار بیشتری دارند و طول عمر آن‌‎ها نیز بر همین اساس بیشتر است. از سوی دیگر آن‌ها مستعد لکه گرفتن نیستند. در مقابل روکش‌های کامپوزیتی نیاز به مراقبت بیشتری دارند. البته باید بدانیم که این روکش‌ها نیز دارای استحکام نسبی هستند و می‌توانند تا مدت‌ها دوام بیاورند. با این حال باید برای افزایش طول عمر آن‌ها به دو مورد دقت کنید.

مورد اول در مورد غذاها و موادی است که می‌توانند رنگ روکش کامپوزیتی دندان را تغییر دهند یا آن‌ها را لکه‌دار کنند. برای مثال برخی از نوشیدنی‌ها که دارای مقادیر زیادی از مواد رنگی هستند ممکن است باعث تیره شدن روکش شوند. مورد دوم نیز عدم استفاده از دندان برای مواردی مانند شکستن پوسته سخت پسته و جویدن مواد غذایی بسیار سخت و سفت است.

نکته آخر این که با وجود استحکام بالای روکش‌های لمینتی نباید تصور کنیم که آن‌ها به نگهداری نیازی ندارند. شما بعد از لمینت دندان نیز باید تا جای ممکن از هر عاملی که ممکن است فشار بیش از اندازه به دندان بیاورد پرهیز کنید. همچنین برای اطمینان از دوام بالای لمینت باید پیش از دریافت خدمات لمینت، تمامی بیماری‌های دندان و لثه را درمان کنید.

لمینت یا کامپوزیت

لمینت یا کامپوزیت؛ کدام یک طول عمر بیشتری دارند؟

پیشرفت‌های زیادی در زمینه ساخت و بهبود روکش‌های کامپوزیتی ایجاد شده است؛ برای مثال استفاده از برخی رزین‌ها باعث افزایش افزایش طول عمر این روکش‌ها شده است. با این حال هنوز هم عمر مفید کامپوزیت‌ها کمتر از روکش‌های لمینتی است. دلیل آن نیز فرآیند ساخت دقیق و دوام و استحکام بالاتر پوسته‌های چینی یا سرامیکی است.

طول عمر متوسط این دو روکش عبارتند از:

روکش لمینتی: 10 تا 15 سال

روکش کامپوزیتی: 5 تا 7 سال

زیبایی و طبیعی بودن روکش لمینت بیشتر است یا روکش کامپوزیت

یکی از ویژگی‌های روکش لمینتی این است که این روکش‌ها مقدار بیشتری نور را از خود عبور می‌دهند و به‌همین دلیل شباهت بیشتری به دندان‌های طبیعی دارند. همچنین برای ارتقای این ویژگی از لعاب سطحی بر روی آن‌ها استفاده می‌شود. با این حال هر دو این روکش‌ها نقایص ظاهری دندان را برطرف می‌کنند و عاملی موثر در افزایش زیبایی دندان و لبخند هستند.

مقایسه لمینت و کامپوزیت از نظر ترمیم

در بحث ترمیم، روکش‌های کامپوزیتی پیشرو هستند؛ زیرا در صورت بروز جزئی می‌توان آن‌ها را ترمیم کرد. همان‌طور که گفتیم روکش‌های کامپوزیت، پیش‌ساخته نیستند و در زمان نصب با افزودن و پرداخت، کامل می‌شوند. بنابراین در صورت آسیب‌های جزئی با همین روش می‌توان آن‌ها را ترمیم کرد. با این حال روکش‌های لمینتی پیش‌ساخته و بسیار سخت هستند. بنابراین در صورتی که آسیب ببینند، امکان ترمیم آن‌ها وجود ندارد. بنابراین باید به‌طور کامل تعویض شوند. همچنین امکان تعویض کامل در مورد هر دو این روکش‌ها وجود دارد.

لمینت یا کامپوزیت

لمینت بدون تراش چیست؟

برای نصب لمینت معمولا نیاز به ایجاد تغییراتی در شکل دندان وجود دارد. دلیل مهم این موضوع این است که لمینت برای استحکام باید از یک قطر حداقلی برخوردار باشد. بنابراین اگر بخواهیم آن‌ها مستقیم روی دندان قرار دهیم، ظاهری حجیم پیدا می‌کند و از ابعاد طبیعی دندان، بزرگ‌تر می‌شود. به‌همین دلیل دندانپزشکان بخشی از سطح رویی دندان را برمی‌دارند. این ویژگی غیرقابل برگشت، لمینت را به روشی نیمه‌تهاجمی تبدیل کرده است. با این حال بعد از پیشرفت‌های دندانپزشکی و ساخت لمینت‌هایی بسیار نازک‌تر نیاز به تراش دندان کمتر شده است. در این روش، میزان تراش بسیار اندک است و حتی گاهی نیازی به استفاده از مواد بی‌حسی وجود ندارد؛ در عین‌ حال روکش‌ها نیز دوام بالایی دارند.

تعداد جلسات لمینت بیشتر است یا کامپوزیت

تعداد جلسات کمتر در خدمات کامپوزیت نیز یکی دیگر از مزایای این روش است. زیرا می‌توان تمامی مراحل آماده‌سازی و نصب آن را در یک جلسه انجام داد. با این حال در مورد لمینت، معمولا تعداد جلسات در حدود 3 جلسه است. جلسه اول شامل معاینات اولیه و ایجاد قالب دندان می‌شود. در جلسه دوم، لمینتی که لابراتوار برای دندانپزشک ارسال کرده است، به شکل موقت روی دندان شما قرار می‌گیرد. در جلسه سوم نیز این روکش، به‌طور دائمی نصب می‌شود. البته در صورتی که مشکلی با روکش از نظر ابعاد و… داشته باشید می‌توان یک جلسه دیگر را نیز به مواردی مانند پولیش اختصاص داد.

لمینت بهتره یا کامپوزیت

مقایسه عوارض لمینت و کامپوزیت دندان

لمینت و کامپوزیت دندان از جمله رایج‌ترین و کاربردی‌ترین روش‌های زیبایی دندان هستند. با این حال این روش‌ها نیز هر کدام دارای برخی معایب و عوارض احتمالی هستند. به‌طور عمومی بروز این عوارض در هر دو مورد بسیار اندک است؛ با این برخی موارد مانند بروز بیماری‌ها، عدم نگهداری مناسب، استفاده از مواد بدون کیفیت، اشتباهات دندانپزشک و… ممکن است برخی از عوارض و معایب را در هر دو مورد ایجاد کنند. در ادامه برخی از این موارد را در مورد لمینت و کامپوزیت با هم مرور می‌کنیم.

معایب و عوارض احتمالی لمینت دندان عبارتند از:

بروز حساسیت

پوسیدگی دندان

بروز بیماری‌های پریودنتال

تغییر رنگ روکش

معایب و عوارض احتمالی کامپوزیت دندان عبارتند از:

زرد شدن روکش یا ایجاد لکه‌ها

خراشیده شدن روکش کامپوزیت

التهاب لثه

احساس درد

عدم تطابق دندان‌های فک بالا و پایین

حساسیت به سرما و گرما

لمینت بهتره یا کامپوزیت

راهکارهای پیشگیری از تغییر رنگ روکش کامپوزیتی و لمینتی

یکی از نگرانی‌های عمده افرادی که از روش‌‌های لمینت یا کامپوزیت استفاده کرده‌اند، تغییر رنگ روکش بعد از نصب است. اگر می‌خواهید رنگ روکش تا سال‌ها به‌همان شکل باقی بماند در کنار مراقبت‌های روتین دندانی مانند مسواک کردن باید مقداری سبک تغذیه خود را تغییر دهید و این تغییر، شامل عدم استفاده از برخی مواد غذایی و نوشیدنی‌ها می‌شود که عبارتند از:

انواع نوشیدنی‌های رنگی

شکلات‌های دارای رنگ‌های خوراکی

قهوه

شراب

بدون شک حذف این مواد غذایی و نوشیدنی‌ها برای برخی از افراد دشوار است. برای مثال اگر اهل نوشیدن قهوه هستید و نمی‌توانید این عادت را ترک کنید، بهتر است مقدار آن را کاهش دهید و همچنین بعد از نوشیدن قهوه حتما آب بنوشید. از سوی دیگر سیگار کشیدن نیز می‌تواند در تغییر رنگ دندان‌ها و روکش‌های آن‌ها موثر باشد. از دیگر عادت‌هایی که می‌توانند به این روکش‌ها آسیب برسانند می‌توان به دندان‌قروچه اشاره کرد.

لمینت بهتره یا کامپوزیت

لمینت و کامپوزیت برای چه کسانی مناسب نیستند؟

پیش از انتخاب بین لمینت و کامپوزیت باید بدانید که این روش‌ها برای برخی از افراد مناسب نیستند. برای مثال دندان‌ها و لثه‌ها در زمان نصب این روکش‌ها نباید دارای بیماری باشند. بنابراین این روش‌ها برای افرادی که دارای بیماری‌های فعال لثه یا برخی از بیماری‌های دیگر هستند پیشنهاد نمی‌شوند و در صورت اجرا نیز امکان بروز مشکلاتی مانند جدا شدن روکش، عود کردن بیماری لثه و دندان و یا کاهش ماندگاری روکش وجود دارد. این روش‌ها همچنین برای افرادی که نامرتب بودن دندان‌ها در آن‌ها بسیار زیاد است و یا افرادی که بخش زیادی از ساختار دندان آن‌ها از بین رفته است، مناسب نیستند

دیدگاه‌ها

نظر شما چیه؟

ورود

ثبت‌نام کنید

تنظیم مجدد رمزعبور

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را وارد کنید، لینکی برای ایجاد رمز عبور جدید از طریق ایمیل دریافت خواهید کرد.

سوال داری؟ بپرس، راحت باش