در حال پیاده‌روی در خیابان‌های تورنتو هستید که ناگهان گروهی از دوچرخه‌سواران با بدن برهنه از مقابل شما عبور می‌کنند. اصلا نگران نباشید، این یک رویداد جهانی دوچرخه سواری لخت در کانادا است.
جالب است بدانید که این رویداد دارای اهداف جالب توجهی مانند دستیابی به جهانی بدون سوخت‌های فسیلی و گرامیداشت بدن می‌باشد.

در این مطلب با روز جهانی دوچرخه سواری لخت، اهداف آن، شهرهای برگزاری آن در کانادا و زمان و مسیرهای برگزاری آن آشنا می‌شوید.

روز جهانی دوچرخه سواری لخت در کانادا
روز جهانی دوچرخه سواری لخت در کانادا

روز جهانی دوچرخه سواری لخت چیست؟

روز جهانی دوچرخه سواری لخت (World Naked Bike Ride) یکی از انواع رویدادهای دوچرخه سواری بین‌المللی با لباس اختیاری (Clothing-optional bike ride) است. هدف عمومی شرکت‌کنندگان در این رویداد، تلاش برای ایجاد چشم‌انداز جهانی ایمن‌تر، پاک‌تر و مثبت‌تر است.
در این روز شرکت‌کنندگان با وسایل نقلیه‌ای مانند دوچرخه و اسکیت بورد در خیابان‌ها ظاهر می‌شوند در حالی که برهنه یا نیمه برهنه هستند.

باید بدانید که رویداد جهانی دوچرخه سواری لخت همیشه در یک روز خاص برگزار نمی‌شود و نوعی هماهنگی بین‌المللی در مورد روز آن وجود ندارد.
اما ماه‌های ژوئن و جولای از جمله رایج‌ترین ماه‌های برگزاری آن هستند.

تاریخچه روز جهانی دوچرخه سواری لخت

تاریخچه روز جهانی دوچرخه سواری لخت با اندیشه‌های کنشگری اجتماعی و اعتراضات مردمی گره خورده است. اولین رویداد دوچرخه سواری لخت در سال 2001 میلادی در شهر ساراگوسای اسپانیا برگزار شد. در ادامه در سال 2003 کنراد اشمیت (Conrad Schmidt) نویسنده، فیلمساز و کنشگر اجتماعی، گروهی از هنرمندان را گرد هم آورد تا به موضوع هنر علیه جنگ بپردازند. آن‌ها در همین رویداد به ایده نسبتا جامعی در مورد روز جهانی دوچرخه سواری لخت رسیدند. جالب است بدانید که اشمیت متولد آفریقای جنوبی است اما از سال 1998 در ونکوور سکونت دارد. بنابراین رویداد دوچرخه سواری لخت با سازماندهی اشمیت با هدف اعتراض به اقدامات احتمالی آمریکا در خاورمیانه و کشور عراق با حضور 50 شرکت کننده در سال 2003 برگزار شد.

تنها با گذشت یک سال، WNBR با استقبال بالایی در کشورهای مختلف روبه‌رو شد. به‌طوری که در سال 2004 این رویداد در 28 شهر از 10 کشور در 4 قاره دنیا برگزار شد.
با توجه حساسیت‌برانگیز بودن دوچرخه سواری با بدن برهنه انتظار می‌رفت که WNBR بدون چالش نباشد.

برای مثال در سال 2005 دو مرد دوچرخه سوار با اتهام “تعرض ناشایست و فحشا” دستگیر شدند. البته اتهام آن‌ها به تلاش برای ایجاد بی‌نظمی کاهش یافت و مجبور به پرداخت 300 دلار جریمه شدند. همچنین صندوق دفاع قانونی WNBR بخش زیادی از این جریمه را پرداخت کرد. از آن زمان نیز چندین مورد دستگیری دیگر به‌دلایل مختلف از جمله در واشنگتن، شیکاگو و اوکلند روی داد.

روز جهانی دوچرخه سواری لخت در تورنتو
روز جهانی دوچرخه سواری لخت در تورنتو

هدف از برگزاری روز جهانی دوچرخه سواری لخت چیست؟

در سال 2004 کنراد اشمیت روز یا رویداد جهانی دوچرخه سواری لخت را بنیان‌گذاری کرد. اهداف اولیه WNBR شامل کاهش وابستگی به نفت و سوخت‌های فسیلی و همچنین گرامیداشت قدرت و فردیت بدن انسان بودند. البته اهداف این رویداد در طول زمان همواره دارای تغییراتی جزئی بوده است. برای مثال از سال 2006 برخی از برگزارکنندگان سعی در ساده‌سازی پیام این مراسم داشتند و بر حمایت از دوچرخه‌سواری و کاهش استفاده از خودروها در شهرها تاکید کردند.

سیمون اوسترلند (Simon Oosterman) نیز یکی از فعالان محیط زیست بود که به موضوع تغییرات آب‌وهوایی ناشی از سوخت‌های فسیلی پرداخت. اوسترلند همچنین یکی از افرادی بود در زمان برگزاری یک برنامه دوچرخه سواری برهنه در اوکلند دستگیر شد.

روش برگزاری روز جهانی دوچرخه سواری لخت و قوانین آن

در اکثر کشورهای دنیا، رویداد WNBR از سوی گروه‌ها و نهادهای مردمی سازماندهی و پشتیبانی می‌شود. خبررسانی در مورد رویداد مانند تاریخ برگزاری، شهرها و مسیرها نیز از طریق سایت‌های این گروه‌ها و همچنین شبکه‌های اجتماعی انجام می‌شود. بسیاری از علاقمندان به شرکت در این مراسم در سراسر دنیا و از جمله در کانادا می‌خواهند بدانند که این مراسم چه قوانینی برای شرکت کنندگان دارد؟ اولین سوال نیز در مورد میزان برهنگی است.

در این مورد باید به این شعار WNBR اشاره کنیم که می‌گوید: “لخت به اندازه جرات شما” به‌عبارت دیگر، این شعار همان کد لباس روز جهانی دوچرخه سواری لخت است. بنابراین می‌توانید هر قدر که احساس راحتی می‌کنید، برهنه باشید.

برخی از نکات مهم دیگر در این مورد را با هم مرور می‌کنیم:

  • در مورد نوع وسیله نقلیه معمولا تاکید بر استفاده از وسایل نقلیه‌ای است که با نیروهای بدن کار می‌کنند و موتوری نیستند؛ مانند دوچرخه، اسکیت بورد و…
  • استفاده از لوازم فتیش در این مراسم ممنوع است
  • استفاده از جواهرات به‌دلیل تاکید بیشتر بر بدن پیشنهاد نمی‌شود
  • امکان استفاده از نقاشی بدن و نوشتن شعارهای مرتبط با اهداف رویداد روی بدن وجود دارد
روز جهانی دوچرخه سواری لخت در کانادا
روز جهانی دوچرخه سواری لخت در کانادا

روز جهانی دوچرخه سواری لخت در کانادا و کشورهای دیگر

کانادا یکی از کشورهای باسابقه در برگزاری روز جهانی دوچرخه سواری لخت و همچنین رویدادهای دیگر دوچرخه سواری با لباس ترجیحی است.
فعالیت کنراد اشمیت به‌عنوان موسس WNBR در ونکوور کانادا نیز دلیلی برای سابقه بالای کانادا در این رویداد است. از سوی دیگر تاکید کانادا بر حقوق و آزادی‌های مختلف و حمایت از رویدادهای مرتبط با محافظت از محیط زیست، کانادا را به یکی از بهترین کشورهای دنیا برای برگزاری این مراسم تبدیل کرده است. اما WNBR در کشورهای بسیار زیادی برگزار می‌شود. کشورهای برگزار کننده این رویداد را در جدول زیر مشاهده می‌کنید.

آرژانتینبلژیکشیلیدانمارکآفریقای جنوبی
استرالیابرزیلچکنروژاسپانیا
اتریشکانادافنلاندپاراگوئهسوئد
فرانسهآلمانیونانپروسوئیس
مجارستانایرلندمکزیکلهستانتایوان
اسرائيلژاپنهلندپرتغالانگلستان
ایتالیالتونینیوزلندروسیهآمریکا

توجه داشته باشید که کیفیت برگزاری این رویداد در کشورهای مختلف دنیا با هم تفاوت‌هایی دارد. برای مثال این رویداد در کشورهایی مانند کانادا، استرالیا، انگلیس، فرانسه، آلمان و برزیل معمولا سازمان‌یافته‌تر است و تعداد شرکت‌کنندگان در این رویداد بیشتر می‌باشد.

در ضمن اهداف شرکت‌کنندگان در کشورهای مختلف ممکن است تفاوت‌هایی با یکدیگر داشته باشد. مثلا شرکت کنندگان در لندن ممکن است از این شعار استفاده کنند که “چربی بسوزان، نه نفت” و شرکت کنندگان در کشورهای دیگر نیز هر کدام دارای اهداف، انگیزه‌ها و شعارهای دیگری هستند. با این حال تمامی شرکت‌کنندگان در این رویدادها در سراسر جهان، یک جامعه جهانی را تشکیل می‌دهند که آرزوی جهانی با کمترین آسیب‌های زیست محیطی، احترام به بدن انسانی، آزادی بدن و حتی برهنگی، استفاده از هرچه بیشتر از دوچرخه در شهرها و… را دارند.

روز جهانی دوچرخه سواری لخت در ونکوور
روز جهانی دوچرخه سواری لخت در ونکوور

زمان و مسیرهای برگزاری دوچرخه سواری لخت در کانادا

فعال‌ترین شهرهای کانادا برای برگزاری رویداد دوچرخه سواری لخت، شهرهای مونترال، تورنتو و ونکوور هستند. البته این رویداد در برخی از شهرهای دیگر مانند ویکتوریا، ادمونتون و اتاوا نیز در برخی از سال‌ها برگزار شده است. برای کسب اطلاع دقیق از تاریخ‌های جدید برگزاری این رویداد در شهرهای مختلف کانادا می‌توانید از منابع مختلفی مانند صفحات فیسبوک این رویداد، فروم‌ها و برخی سایت‌های مربوط به شهر استفاده کنید.

توجه داشته باشید که روز قبل از برگزاری نیز باید اطلاعات خود را با استفاده از این منابع به‌روز کنید. از سوی دیگر مسیرهای حرکت و مکان‌های شروع و پایان معمولا در هر سال تغییر می‌کنند. در ادامه بر اساس معتبرترین اطلاعات موجود در سطح وب، زمان برگزاری این رویداد در سال‌های پیشین و سال جاری در شهرهای کانادا را با هم بررسی می‌کنیم.

روز جهانی دوچرخه سواری لخت در
ادمونتون

شهر ادمونتون در سال 2022 میزبان پنجمین رویداد روز دوچرخه سواری لخت بود. مسیر برگزاری WNBR در این شهر معمولا از پارک لایت هورس در نزدیکی کلگری تریل و خیابان وایت آغاز می‌شود. در رویدادهای برگزار شده در این شهر، لباس کاملا اختیاری و سواری هم رایگان است. برای دریافت اطلاعات دقیق‌تر می‌توانید به صفحه World Naked Bike Ride Edmonton در فیسبوک مراجعه کنید.

این رویداد در سال‌های قبل در ادمونتون در این تاریخ‌ها برگزار شدند:
24 June 2021
25 June 2020
3 Aug 2019
4 June 2015

روز جهانی دوچرخه سواری لخت در مونترال
روز جهانی دوچرخه سواری لخت در مونترال

    روز جهانی دوچرخه سواری لخت در
    تورنتو

    تورنتو یکی از فعال‌ترین شهرهای کانادا در برگزاری مراسم روز جهانی دوچرخه سواری لخت است. این رویداد قرار است در سال 2024 نیز در روز شنبه، هشتم ماه ژوئن (June 8, 2024) برگزار شود. زمان گردهم‌آیی برای آمادگی‌های اولیه مانند نقاشی بدن، ساعت 10 صبح است اما شروع حرکت دوچرخه‌سوارها ساعت 1 بعد از ظهر خواهد بود.

    نقطه شروع مسیر نیز کنار آب نما در پارک تاجگذاری یا Coronation Park است. مسیر حرکت یک مسیر دایره‌ای و در جهت عقربه‌های ساعت است که از بسیاری از نقاط دیدنی شهر تورنتو عبور می‌کند. از جمله این مکان‌ها می‌توان به پارک ترینیتی بلوود، بازار کنزینگتون، دانشگاه تورنتو، میدان دونداس، کوئینز پارک، یورک‌ویل، خیابان یونگ، خیابان چرچ، دانشگاه رایرسون، تالار شهر و برج‌های بانک در خیابان بی اشاره کرد.

    برای این رویداد دست کم دو نقاش بدن از ساعت 10 صبح در پارک Coronation حضور خواهند داشت. هزینه نقاشی بدن نیز از 20 دلار برای نقوش ساده تا 100 دلار برای کار استادانه است. توجه داشته باشید که نباید قبل از ورود به پارک و شروع مراسم، برهنه شوید.

    روز جهانی دوچرخه سواری لخت در
    مونترال

    رویداد بعدی دوچرخه سواری لخت در شهر مونترال در سیزدهم ژوئیه 2024 برگزار خواهد شد. در حال حاضر زمان شروع حرکت، ساعت 1 عصر تعیین شده است و ممکن است تا ساعت 8 بعد از ظهر طول بکشد. البته برای آمادگی می‌توانید از ساعت 11 صبح در مکان تعیین شده حضور پیدا کنید. احتمال تغییر مکان شروع وجود دارد، بنابراین بهتر است از طریق رسانه‌ها آخرین اخبار را بررسی کنید.

    تاریخ‌های قبلی برگزاری این رویداد در مونترال عبارتند از:
    15 June 2023
    16 June 2022
    17 June 2021
    18 June 2020
    10 August 2019
    21 June 2018
    2 August (night) & 5 June 2014
    3 August (night) & 3 June 2013
    4 August (night) & 9 June 2012
    6 August (night) & 11 June 2011
    12 June 2010
    9 June 2007

    روز جهانی دوچرخه سواری لخت در کلگری
    روز جهانی دوچرخه سواری لخت در کلگری

      روز جهانی دوچرخه سواری لخت در
      ونکوور

      اولین رویداد دوچرخه سواری لخت در ونکوور در روز 17 ژانویه سال 2002 برگزار شد. به یاد داشته باشید که ونکوور همان شهر محل زندگی کنراد اشمیت است. از سوی دیگر همکاری نزدیک تیم WNBR با حضور اشمیت با گروه Manifestación Ciclonudista در اسپانیا، باعث برگزاری اولین رویداد روز جهانی دوچرخه سواری لخت شد. آخرین رویداد نیز در 25 ژوئن 2022 برگزار شده است. مسیر برگزاری این رویداد در ونکوور ممکن است در حال سال تفاوت‌هایی داشته باشد اما یکی از مکان‌های رایج برای شروع آن در این شهر ساحل سوم، پارک استنلی می‌باشد. شرکت کنندگان در رویدادهای سال‌های اخیر در ونکوور به مواردی مانند استفاده از خودروها، تاثیرات زیست محیطی سوخت‌های فسیلی، موارد نشت نفت و… اعتراض داشته‌اند.

      تاریخ‌های پیشین برگزاری این رویداد در ونکوور را با هم مرور می‌کنیم:
      25 June 2022
      12 June 2021
      8 August 2020
      11 June 2016
      13 June 2015
      14 June 2014
      15 June 2013
      28 July 2012
      13 June 2009
      23 August 2008
      29 July 2007
      10 June 2006
      11 June 2005
      12 June 2004

      روز جهانی دوچرخه سواری لخت در ویکتوریا
      روز جهانی دوچرخه سواری لخت در ویکتوریا

        روز جهانی دوچرخه سواری لخت در
        ویکتوریا

        یکی از آخرین رویدادهای دوچرخه سواری لخت در ویکتوریا در تاریخ 9 ژوئیه سال 2016 برگزار شد. ساعت شروع این رویداد 3 بعد از ظهر و نقطه آغاز مسیر نیز ساختمان قانونگذاری ویکتوریا (the Victoria Legislature Building) بود. شرکت کنندگان در این رویداد به اهدافی مانند دفاع از ایمنی دوچرخه سواران و حقوق دوچرخه سواران در استفاده از جاده‌ها اشاره می‌کردند.

        تاریخ‌های برگزاری این رویداد در ویکتوریا عبارتند از:
        9 July 2016
        9 June 2012
        11 June 2011
        12 June 2010
        13 June 2009
        7 June 2008
        9 June 2007
        10 June 2006
        13 June 2005
        12 June 2004

          روز جهانی دوچرخه سواری لخت در
          هالیفاکس

          شهر هالیفاکس نیز در چند دوره میزبان رویداد روز جهانی دوچرخه سواری لخت بوده است. نقطه شروع در آخرین رویداد 2706 Fern Lane بود که در آن نقاشان بدن آماده بودند تا طرح‌ها و شعارها را روی بدن شرکت کنندگان ایجاد کنند. نقطه حرکت در سال 2011 نیز Caplan’s Bike Library بود.

          تاریخ‌های برگزاری این رویداد در هالیفاکس را با هم مرور می‌کنیم:
          4 July 2015
          13 July 2013
          16 June 2012
          11 June 2011
          12 June 2010
          13 June 2009
          5 July 2008

          روز جهانی دوچرخه سواری لخت در تورنتو
          روز جهانی دوچرخه سواری لخت در تورنتو

            همه بدن‌ها در روز جهانی دوچرخه سواری لخت زیبا هستند

            یکی از اهداف جنبی برگزاری رویدادهای دوچرخه سواری برهنه اشاره به این موضوع است که هیچکس نباید از بدن خود خجالت بکشد؛ زیرا همه بدن‌ها فارغ از جنسیت، قد، سن و ویژگی‌های ظاهری به‌عنوان یک سوژه انسانی زیبا هستند.
            بنابراین بسیاری از افراد اعتقاد دارند، شرکت در این رویداد، عاملی برای افزایش اعتماد به نفس در این زمینه است. در هر صورت اگر به اهداف این رویداد جهانی علاقه دارید می‌توانید در شهرهایی مانند تورنتو، ونکوور، مونترال و برخی شهرهای دیگر در این رویداد شرکت کنید.

            دیدگاه‌ها

            Leave a Reply

            ورود

            ثبت‌نام کنید

            Reset Password

            Please enter your username or email address, you will receive a link to create a new password via email.