مدیریت دارایی‌ها و امور مالی در کانادا برای تازه واردین یک چالش جدی است؛ زیرا شما وارد کشوری شده‌اید که اکوسیستم مالی متفاوتی نسبت به ایران دارد. بنابراین باید با نکات مختلفی از جمله انواع موسسات مالی، انواع حساب‌های بانکی، کارت‌های اعتباری و نکات پرداخت مالیات در این کشور آشنا باشید.

در این مطلب از سایت تابلو نکات متنوعی را در این زمینه‌ها برای شما شرح داده‌ایم.

بیشتر بخوانید و بدانید: نکات ابتدایی مالیات در کانادا که همه باید بدانند

انواع موسسات مالی در کانادا
انواع موسسات مالی در کانادا

انواع موسسات مالی در کانادا

به‌عنوان یک تازه وارد در کانادا در مرحله اول باید با انواع موسسات مالی در این کشور آشنایی داشته باشید. این موسسات، اکوسیستم مالی و اعتباری کانادا را تشکیل می‌دهند. خوشبختانه موسسات مالی کانادا تحت قوانینی کاربردی و شفاف کار می‌کنند از جمله نظام‌های مالی بسیار ایمن در دنیا هستند.

انواع این موسسات شامل این موارد می‌شوند:

– موسسات بانکی کانادا

– شرکت‌های بیمه

– کمپانی‌های سرمایه‌گذاری

– اداره مالیات کانادا

شناخت موسسات بانکی در کانادا

منظور از موسسات بانکی در کانادا، موسساتی هستند که می‌توانید در آن‌ها حساب‌هایی باز کرده و از این حساب‌های برای واریز و برداشت پول استفاده کنید. همچنین در صورت برخورداری از شرایط لازم، امکان دریافت وام از این موسسات وجود دارد.
در ادامه با برخی از این موسسات آشنا  می‌شویم.

بیشتر بخوانید: چک لیست امور مالی در سال اول مهاجرت به کانادا

مدیریت امور مالی در کانادا برای تازه واردین با استفاده از خدمات بانک‌ها

مهاجران کشور کانادا از جمله افراد مقیم و غیر مقیم و ایرانیان دارای ویزای توریستی نیز می‌توانند در بانک‌های کانادا حساب بانکی ایجاد کنند. هر کدام این بانک‌ها دارای حساب‌های بانکی و خدمات متنوعی هستند.
از جمله بهترین بانک‌های کشور کانادا برای ایرانیان تازه وارد می‌توان به این موارد اشاره کرد:

– بانک تجارت سلطنتی کانادا (CIBC) Canadian Imperial Bank of Commerce

– بانک تورنتو-دومینیون (TD) The Toronto-Dominion Bank

– بانک نوا اسکوشیا (Scotiabank)

– رویال بانک کانادا (RBC) Royal Bank of Canada

– بانک مونترال (BMO) Bank of Montreal

 

بانک‌های آنلاین کانادا
بانک‌های آنلاین کانادا

 

بانک‌های آنلاین کانادا بانک‌هایی هستند که دارای شعب فیزیکی نمی‌باشند اما خدماتی مشابه با خدمات بانک‌های فیزیکی را ارائه می‌دهند. از مزایای این بانک‌ها می‌توان از امکان افتتاح حساب آنلاین و دریافت خدمات اینترنتی بانکی نام برد.

برخی از بهترین بانک‌های آنلاین کشور کانادا عبارتند از:

– بانک EQ Bank (Equitable Bank)

– بانک Simplii (زیر مجموعه CIBC)

– موسسه Wealth One Bank of Canada

– بانک Manulife

– بانک BMO مونترال

– بانک Motusbank

اتحادیه‌های اعتباری یا Credit Unions

اتحادیه‌های اعتباری در کانادا اغلب به شکل استانی فعالیت می‌کنند. این موسسات مالی از نظر مقیاس و گسترده خدمات، محدودتر از بانک‌های فیزیکی و آنلاین کانادا هستند. همچنین شعب و دستگاه‌های خودپرداز کمتری نسبت به این بانک‌ها دارند. با این حال معمولا در مناطق جغرافیایی محدود، خدمات متمرکزی را ارائه می‌دهند. هیات مدیره این موسسات از میان سرمایه‌گذاران همین موسسات انتخاب می‌شوند. با خدمات آن‌ها تازه واردین کانادا می‌توانند امور مالی خود را مدیریت کنند.

موسسات وام دهنده

اگر به‌دنبال دریافت وام برای خرید ملک و یا سرمایه‌گذاری در بازار مسکن کانادا هستید، می‌توانید از خدمات شرکت‌های قرضه مسکن (MFC) و شرکت‌های سرمایه‌گذاری قرضه مسکن (MICs) استفاده کنند. این موسسات خدمات وام و قرضه مسکن بدون ضامن یا با ویژگی‌های دیگر را ارائه می‌دهند.

موسسات اعتباری یا Credit Companies

موسسه کردیت در واقع یک دسته‌بندی بزرگ برای موسسات مالی و بانکی است که کارت‌های کردیت یا خدمات مشابه را ارائه می‌دهند. این موسسات تسهیلاتی در قالب وام را با روش‌های مختلف در اختیار مشتریان خود می‌گذارند. کارت‌های کردیت نیز از رایج‌ترین ابزارهای دستیابی به تسهیلات این موسسات و بانک‌ها مدیریت امور مالی هستند.

موسسات تراست یا Trust Companies

کمپانی‌های تراست، شرکت‌هایی هستند که به شکل واسطه، خدمات مدیریت امور مالی و بانکی را به افراد و شرکت‌های دیگر ارائه می‌دهند. این خدمات می‌تواند شامل تراکنش‌های مالی، ارائه وام و موارد دیگر باشد. شرکت‌های The Canada Trust Company، The Effort Trust Company و The Northern Trust Company از جمله این شرکت‌ها هستند.

شرکت‌های بیمه کانادا
شرکت‌های بیمه کانادا

شرکت‌های بیمه کانادا

یکی از وجوه مهم مدیریت امور مالی در کانادا برای تازه واردین ایرانی، آشنایی با سیستم بیمه، شرکت‌های بیمه کانادایی و انواع بیمه در این کشور است. کانادا یک سیستم بیمه درمانی به نام Canadian Medicare دارد. با این حال، این یک سیستم غیرمتمرکز است که توسط استان‌ها و مناطق کانادا مدیریت می‌شود. از شرکت‌های بیمه مشهور این کشور نیز می‌توان از شرکت‌های Canada Life، Empire Life، BMO Insurance و Canada Protection Plan نام برد.

مدیریت امور مالی برای تازه واردین در شرکت‌های سرمایه‌گذاری کانادا

سرمایه‌گذاری همواره یکی از مهم‌ترین جنبه‌های مدیریت امور مالی است. در کشوری مانند کانادا که بیش از 70 درصد از اقتصاد آن به بخش خدمات اختصاص دارد و در عین حال یکی از قوی‌ترین اقتصادها در جهان است، می‌توان تنوع بالایی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری را انتظار داشت. این شرکت‌ها در گروه‌های مختلفی از جمله کارگزاری‌ها، صندوق‌های تامینی، بانک‌های سرمایه‌گذاری و… قرار می‌گیرند.

انواع حساب بانکی در کانادا

انواع حساب بانکی در کانادا ابزارهایی برای مدیریت امور مالی برای تازه واردین هستند. مهم‌ترین حساب‌ها در این زمینه، حساب‌های جاری و پس انداز هستند.
با این حال، حساب‌‌های دیگری نیز حساب‌های مشترک و حساب‌های کم‌هزینه وجود دارند. از سوی دیگر حساب‌های جاری و پس انداز دارای زیرمجموعه‌های مختلفی هستند که شما می‌توانید متناسب با نیازهای خود یکی از آن‌ها را انتخاب کنید.

انواع حساب‌های جاری

حساب‌های جاری، رایج‌ترین و پرکاربردترین حساب‌های بانکی در کانادا هستید. تازه واردین کانادا با افتتاح این حساب‌ها می‌توانید به‌طور روزانه به مدیریت امور مالی خود در این کشور بپردازند.
امکان برداشت و واریز نیز در این حساب‌ها وجود دارد. همچنین نقل‌وانتقال پول بین بانکی و اینترنتی با این حساب‌ها ممکن است.

برخی از انواع این حساب‌ها عبارتند از:

– حساب جاری مشترک

– حساب جاری کسب‌وکار

– حساب جاری دانشجویی

– حساب جاری دلار آمریکا

انواع حساب‌های پس انداز
انواع حساب‌های پس انداز

انواع حساب‌های پس انداز

یکی دیگر از گزینه‌های افتتاح حساب در کانادا، حساب پس‌انداز است. از این حساب‌ها نمی‌توانید برای تراکنش‌های مالی روزانه استفاده کنید، بلکه آن‌ها ابزارهایی برای پس‌انداز و بلوکه کردن سرمایه‌ با هدف دریافت سود هستند.

برخی از انواع این حساب‌ها عبارتند از:

– حساب پس انداز مشترک

– حساب پس انداز برای کودکان

– حساب پس انداز برای کسب‌وکار

– حساب پس انداز ثبت شده

– حساب پس انداز با نرخ بهره بالا

یکی از انواع حساب های پس انداز حساب TFSA در کانادا است.

حساب بانکی ترکیبی یا هیبریدی

حساب‌های بانکی ترکیبی یا هیبرید، حساب‌هایی هستند که ویژگی‌های هر دو حساب جاری و پس انداز را با هم ترکیب کرده‌‌اند.
البته عموما این حساب‌ها بیشتر از سوی بانک‌های اینترنتی کانادا ارائه می‌شوند. در هر صورت از یک سوی می‌توانید از آن‌ها برای تراکنش‌های مالی روزانه استفاده کنید و از سوی دیگر امکان دریافت سود بانکی نیز برای آن‌ها وجود دارد.

مدیریت امور مالی برای تازه واردین
مدیریت امور مالی برای تازه واردین

مدیریت امور مالی برای تازه واردین با شناخت انواع کارت بانکی کانادا

کارت‌های موسسات مالی و بانکی کشور کانادا را می‌توان به دو گروه کردیت کارت (Credit Card) و دبیت کارت (Debit Card) دسته‌بندی کرد. هر دو این کارت‌ها دارای یک تراشه EMV، یک شماره کارت 16 رقمی و مشخصه‌های دیگری مانند تاریخ انقضا و نوارهای مغناطیسی هستند. همچنین می‌توان از آن‌ها برای موارد خرید اینترنتی یا حضوری استفاده کرد. با این حال این کارت‌ها تفاوت‌هایی نیز با یکدیگر دارند.

کردیت و دبیت کارت چه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند؟

دبیت کارت‌ها نوع رایج کارت‌های بانکی هستند که در ایران نیز نمونه‌های آن به‌طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرند. مثل کارت‌های بانک‌های تجارت، سپه، صادرات و کارت‌های بانک‌های دیگر. بنابراین اگر کارت دبیت بانک‌هایی مانند نوا اسکوشیا یا مونترال را در اختیار داشته باشید، معادل مقدار پولی که در بانک دارید می‌توانید برای پرداخت از طریق دبیت کارت استفاده کنید.

در نقطه مقابل، کردیت کارت‌ها قرار دارند. این کارت‌ها هم از سوی بانک‌های کانادا و هم سوی موسسات مالی کانادا ارائه می‌شوند. کردیت کارت‌ها در حقیقت نوعی وام هستند از موسسه مورد نظر دریافت می‌کنید. بنابراین امکان خرج کردن مبلغ وام با استفاده از کارت‌های کردیت وجود دارد.

برخی از کردیت کارت‌های موسسات مالی کانادا عبارتند از:

– کردیت کارت امریکن اکسپرس

– مسترکارت BMO CashBack

– ویزا کارت CIBC Aeroplan

– کوبالت کارت امریکن اکسپرس

– کارت Scotiabank Gold American Express

– مسترکارت Tangerine World

اداره مالیات کانادا

گروهی از سوال‌های رایج تازه واردین کانادا در زمینه مدیریت امور مالی مربوط به اداره مالیات کانادا، قوانین مالیاتی و انواع مالیات‌ها در این کشور است. نهاد مسئول موارد مالیات در کانادا، آژانس درآمد کانادا (Canada Revenue Agency) نام دارد که با حروف اختصار CRA نیز شناخته می‌شود. این نهاد در زمینه‌هایی مانند مدیریت امور مالیاتی و دریافت انواع مالیات و برنامه‌های مرتبط با مالیات در این کشور مشغول به فعالیت است.
از مسئولیت‌های اساسی این آژانس می‌توان از تنظیم قوانین مالیاتی مانند مالیات بر درآمد و مالیات‌های غیر مستقیم و همچنین قوانین مربوط به طرح بازنشستگی در کانادا، بیمه‌های اشتغال و… نام برد.

اداره مالیات کانادا
اداره مالیات کانادا

تکس در کانادا

در کشور کانادا همه شهروندان و همچنین افراد دارای انواع اقامت ملزم به پرداخت مالیات هستند. به‌همین دلیل نیز باید با انواع مالیات در کانادا و قوانین مالیاتی این کشور آشنا باشید.
درآمدهای حاصل شده از جمع‌آوری مالیات در زمینه‌های مختلفی برای رفاه شهروندان کانادایی و مهاجران این کشور و برنامه‌های دیگر صرف می‌شوند.

انواع مالیات در کانادا

کشور کانادا قوانین بسیار دقیق و تا حدی سخت‌گیرانه‌ای برای دریافت مالیات دارد. میزان درآمد دولتی از این ناحیه نیز آنقدر زیاد است که می‌توان آن را با درآمد کشورهای حاشیه خلیج فارس از استخراج نفت مقایسه کرد.
مالیات‌ها در کانادا به 3 گروه اصلی شامل مالیات بر درآمد، مالیات بر فروش و مالیات بر دارایی تقسیم می‌شوند. همچنین می‌توان در هر گروه برخی از انواع دیگر مالیات را توضیح داد. در ادامه با برخی از انواع مهم مالیات در کانادا آشنا می‌شویم.

مالیات بر درآمد

محاسبه مالیات بر درآمد در کانادا مشابه با بسیاری از کشورهای دیگر، حالت تصاعدی دارد. بنابراین هر چه میزان درآمد شما از فعالیت‌های تجاری و کسب‌وکار بیشتر باشد، درصد پرداخت مالیات افزایش می‌یابد. بیشترین میزان این مالیات برای دولت فدرال واریز می‌شود و دولت‌های استانی نیز مقادیر کمی از آن را دریافت می‌کنند.

برای آشنایی دقیق با نرخ مالیات بر درآمد باید جداول این نوع از مالیات را در بخش‌های مالیات بر درآمد دولت فدرال و همچنین مالیات بر درآمد استانی که در آن حضور دارید را در وب‌سایت‌های رسمی از جمله سایت آژانس درآمد کانادا مطالعه کنید.
همچنین افزایش آگاهی در این زمینه عامل بهبود مدیریت امور مالی در کانادا برای تازه واردین است.

مالیات بر کالاها خدمات

مالیات مصرف یا مالیات فروش همان مالیاتی است که در زمان خرید انواع کالا و خدمات به قیمت کالاها و خدمات خریداری شده، افزوده می‌شود. خریدهای شما می‌تواند شامل لوازم یدکی، قهوه، لوازم تحریر یا حتی سهام شرکت‌ها باشد.
البته برخی از کالاها و خدمات نیز دارای معافیت مالیاتی هستند. مالیاتی که دولت فدرال در این زمینه دریافت می‌کند، مالیات GST نامیده می‌شود و در حدود 5 درصد است. سهم دیگری از این مالیات که از سوی دولت‌های استانی دریافت می‌شود مالیات PST نام دارد. در مقابل اگر در منطقه‌ای این دو مبلغ به هم افزوده شوند و یکجا محاسبه شوند به آن مالیات HST گفته می‌شود.

مالیات خانه در کانادا

یکی دیگر از انواع مالیات در کانادا، مالیاتی است که برای افراد صاحب ملک در کانادا محاسبه می‌شود. این نوع از مالیات به‌طور سالانه باید به اداره و مجموعه شهرداری پرداخته شود. تعیین این مالیات به معیارهایی مانند آدرس ملک، متراژ ملک، امکانات ملک، برخورداری از خطوط تلفن و خدمات گاز، آب و برق بستگی دارد. امکان پرداخت این مالیات در دو قسط نیز وجود دارد.

نحوه پرداخت تکس در کانادا

علاوه‌بر مالیات‌هایی که ذکر کردیم، مالیات‌های دیگری نیز در کانادا وجود دارند. مالیات تجارت فارکس، مالیات خرید و فروش و نگهداری بیت کوین، مالیات خرید تلفن همراه، مالیات بر ارث، مالیات خود اشتغالی، مالیات حقوق، مالیات شرکت‌های کانادایی و مالیات بر ارزش افزوده از جمله این مالیات‌ها هستند. برای پرداخت این مالیات‌ها باید قوانین هر یک از آن‌ها را به‌طور دقیق در منابعی مانند سایت آژانس درآمد کانادا و سایت‌های دولت‌های استانی و… بخوانید.
در این منابع اطلاعاتی مانند زمان دقیق پرداخت کل مالیات یا شرایط پرداخت قسطی آن‌ها و روش‌های پرداخت ارائه شده‌اند.

نحوه پرداخت تکس در کانادا
نحوه پرداخت تکس در کانادا

مدیریت بهینه امور مالی برای تازه واردین کانادا با استفاده از تابلو

تابلو یک پلتفرم کاربرپسند برای معرفی استادکاران، فریلنسرها و متخصصان ایرانی ساکن کانادا و ایران، همچنین شرکت‌هایی است که خدمات مناسبی را به ایرانیان ساکن این کشور ارائه می‌دهند.
اگر به‌تازگی وارد کشور کانادا شده‌اید و به خدماتی در زمینه‌های مدیریت مالی نیاز دارید، پیشنهاد می‌کنیم از بخش مشاغل در نوار بالای سایت، وارد بخش‌هایی مانند خدمات مالی و حسابداری، خدمات بانکی و وام، بخش صرافی و بخش بیمه شوید تا به اطلاعات این افراد و موسسات دسترسی داشته باشید.

دیدگاه‌ها

نظر شما چیه؟

ورود

ثبت‌نام کنید

تنظیم مجدد رمزعبور

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را وارد کنید، لینکی برای ایجاد رمز عبور جدید از طریق ایمیل دریافت خواهید کرد.

سوال داری؟ بپرس، راحت باش