یکی از کلید های موفقیت در بیزینس رستوران ایرانی در کانادا این است که توسط مشتریان خود به خوبی دیده و شناخته شوند.
دیگر با وجود جوامع مجازی بر کسی پنهان نیست که ناگهان یک مغازه زیرپله ای اُملت فروشی در کوچه و پس کوچه های فلان محله ی فلان شهر سوار موج روز شده و مشتری فوج فوج به آن رهسپار می شود.

پس اهمیت تبلیغات آنلاین را فراموش نکنید، و نگران کوچه پس کوچه بودن مغازه خود هم نباشید.
در صفحه غذاهای تابلو می توانید رستوران های ایرانی در کانادا را پیدا کنید.

رستوران ایرانی خوب در کانادا
رستوران ایرانی خوب در کانادا

رستوران خوب چگونه است؟

این مطلب را من با نگاه یک مشتری شکمو که خود هم دستی بر قابلمه دارد و البته با تجربیات رستوران گردی هایم در تورنتو می نویسم.

بیایید اول نگاهی بیاندازیم به شاخص هایی که یک رستوران را مشتری پسند می کند، بهتر است براساس الویت باشند:

1-غذای خوشمزه باب میل ایرانی (آشپز خوب)
2-مواد اولیه تازه و با کیفیت
3-برخورد خوب و خوش خدمه با مشتری
4-محیط تمیز و بهداشتی

رستوران ایرانی
رستوران ایرانی

غذای لذیذ و آشپز قَدَر

قطعا اولین الویت هر رستورانی باید آشپز آن باشد. آشپز باید علاوه بر دستپخت خوب که شناسنامه اوست با ذائقه ایرانی نیز آشنا باشد.

یک رستوران ایرانی در کانادا و خارج از کشور باید و فقط باید غذا را با سبک و سیاق ایرانی طبخ کند.
این نکته زمانی مهم می شود که به دنبال مشتری ثابت هستیم، شاید مشتریان گاهی به قول نجف دریابندری ذائقه ماجراجو داشته باشند، اما برای غذای ایرانی، آن ها به دنبال طعم همیشگی آن غذا هستند.

در تجربه من، غذاهای مشترک با کشورهای همسایه مانند کباب کوبیده از ترکیه یا افغانستان بسیار خوشمزه و لذیذ بودند و تجربه ای جدید، اما هرگز جای خود را (برای ایرانی) به کوبیده ایرانی نمی دهند و مرا مشتری ثابت آنجا نمی کنند.

کوفته کباب افغان

برای مثال کوفته کباب افغان ها (Kofta Kebab) که همانند کباب کوبیده ماست، نسبت به کباب کوبیده کمی خشک است (*تصور می کنم علت نبود دنبه است)، ادویه هایش به ادویه های هندی نزدیک تر است، داخل خود کباب جعفری نیز می زنند و در کنارش گوجه کبابی سرو نمی شود، برنج آن هم سفید نیست.

kofta-kebab
Kofta Kebab

همچنین آدانا کباب ترک ها (Adana Kebab) نیز خشک است و البته از گوشت گاو (نه گوسفند)، ادویه بسیار کمی دارد و با نان سرو می شود.

*لازم به ذکر است در کانادا دنبه گوسفند یافت نمی شود آن هم به دلیل نژاد گوسفندانش است که دنبه ندارند و چربی پخش در بدنشان است. این موضع باعث شده که حتی بهترین کباب کوبیده های کانادا هم کمی طعمشان از طعم کباب کوبیده های ایران متفاوت و البته خشک تر باشد.

آدانا کباب
آدانا کباب

**قطعا توصیه می کنم هر دو را امتحان کنید، بسیار خوشمزه و لذیذ هستند. اما توقع کباب کوبیده را نداشته باشید و با دید یک غذای تازه آن ها را بخورید.

مواد اولیه تازه و باکیفیت

در این مورد دیگر جای بحثی نیست که هر چه مواد اولیه با کیفیت تر و تازه تر باشند، غذای حاصل نیز خوشمزه تر است.
نکته این است که صاحبان رستوران باید بدانند که مشتریان متوجه تازگی غذا و البته مواد اولیه می شوند.
شاید خرید روزانه برخی مواد اولیه کمی دشوار باشد، ولی نشدنی نیست و این تفاوت رستوران خوب و بد است.

مواد اولیه تازه
مواد اولیه تازه

خدمه خوب

خدمه را به دو بخش تقسیم می کنم: 1-تعداد مناسب خدمه 2-خدمه مناسب و خوش برخورد

مشتری مداری و برخورد خوب با مشتری بسیار حایز اهمیت است و دیگر بر کسی پوشیده نیست اما در کنار مدیریت و زمانبندی مناسب مشتری. چه بسیار رستوران های معروفی که به خاطر کمبود نیرو در صف کیلومتری آن معطل شده ایم.

صاحبان رستوران در نظر بگیرند که اگر رستوران را خود اداره نمی کنند، حتما خدمه خود را از نظر برخورد خوب با مشتری زیرنظر داشته باشند تا مشتری ناراضی بیرون نرود، چون دیگر بر نمی گردد حتی اگر بهترین غذا را خورده باشد.

از طرفی مشتریان نباید بی ادبی یک خدمه را به پای صاحب رستوران بنویسند و سعی کنند حتما به مدیر رستوران اطلاع دهند.

خدمه خوب رستوران
خدمه خوب رستوران

نکته دوم اینکه حتما تعداد مناسب خدمه داشته باشید تا مشتریان معطل نشوند، اگر روزهای خاصی شلوغ تر هستید از خدمه موقت استفاده کنید ولی نگذارید که مشتریان چه سر میز باشند و چه در صف خرید معطل شوند.

در این مورد همیشه یاد “آش نیکوصفت” در خیابان انقلاب تهران میوفتم که آنقدر خدمه داشت که جا برایشان در پشت دخل کم بود و به سختی جابجا می شدند.
در طرف مقابل هم یاد کباب ترکی “نشاط” ستار خان (و رضا لقمه سی تیر) میوفتم که همیشه صف سفارش بسیار طولانی بود چراکه فقط یک نفر ثبت سفارش می کرد. (امیدوارم تا امروز این مشکل حل شده باشد)
در این مورد من ناامید شدم و مشتری ثابت “کباب ترکی بهروز” سئول.

محیط تمیز و بهداشتی

محیط یک رستوران باید تمیز و بهداشتی باشد، هرچند اخیرا یک جریان به راه افتاده که هرچه کثیف تر، خوشمزه تر اما این صحیح نیست و حتی فِری کثیف، اصغر نجس و رضا سَگپز هم صرفا اسمشان این گونه بود و در واقعیت بسیار بهداشتی و تمیز بودند. (در موارد فوق برندسازی صورت گرفته است)

چه یک رستوران بزرگ و مجلل و چه یک ساندویچی کوچک همیشه باید بهداشت حرف اول باشد، چراکه مشتریان متوجه این بهداشت می شوند.

رستوران تمیز و بهداشتی
رستوران تمیز و بهداشتی

سخنی با صاحبان رستوران

-سعی کنید محیطی برای پارک خودروی مشتریان فراهم کنید.
-از شلوغی صف نشاط گفتیم، ولی از لارج بودن او هم بگوییم که وفور سس، نوشابه، دستمال، نی، ادویه، قاشق و چنگال و … بود.
-دیگر دوران ساندویچ های متری، همبرگر غول آسا و یا غذاهای ترکیبی پیتزای قورمه سبزی و هبرگر سیرابی تمام شده است.
-مشتریان می بینند، می خورند و مشتریان می فهمند.

مزایا تبلیغات اینترنتی برای رستوران ها در کانادا

در دنیای امروز اکثر کاربران به صورت آنلاین برای پیدا کردن خدمات و نیاز های خود جستجو می کنند و شما نیز باید برای این مشتریان بالقوه را با استفاده از تبلیغات آنلاین به رستوران خود جذب کنید.
با توجه به اینکه 80 درصد مشتریان برای پیدا کردن رستوران ها از طریق تلفن همراه خود جستجو می کنند، نباید تاثیر تبلیغات آنلاین را نادیده بگیرید.

همیشه تبلیغات دهان به دهان بهترین نوع تبلیغات است، ولی سرعت کمی دارد و البته برای ایرانیان کانادا سرعتش کمتر نیز است.
پس توصیه می کنیم برای بهتر و بیشتر دیده شدن بازاریابی آنلاین را فراموش نکنید.

تبلیغات اینترنتی برای رستوران
تبلیغات اینترنتی برای رستوران

تابلو شو

سایت های پربازدید مثل تابلو می توانند به شما کمک کنند تا برند خود را به کاربران معرفی کنید و با جادوی بازاریابی آنلاین، آگهی های موثر ایجاد کنید.
به علاوه امروزه اغلب افراد زمان زیادی را به صورت آنلاین سپری می کنند بنابراین شاید بهتر باشد که تبلیغات خود را در جایی قرار دهید که مخاطبان شما بیشتر وقت خود را سپری می کنند.

تاثیر جوامع مجازی در تبلیغ رستوران

در صورتی که برای رستوران خود، سایت و صفحات اجتماعی نیز دارید می توانید با هدایت مخاطبان به این پلتفرم ها، بازدید و تعامل را افزایش دهید و ارتباط دوطرفه با مشتریان ایجاد کنید.

برای جلب اعتماد مشتریان جدید شما باید نظرت مثبت مشتریان خود را به نمایش بگذارید و از آن ها بخواهید تا تجربه مثبت خود را در سایت شما ثبت کنند و رستوران شما را به دوستان خود نیز پیشنهاد کنند.

یکی از استراتژی های جذب مشتریان از طریق آگهی های دیجیتال، ارائه خدمات و تخفیفات ویژه از طریق آگهی است. از این طریق مشتریان انگیزه بیشتری برای استفاده از خدمات شما خواهند داشت.

برای جلب توجه مشتریان باید تمام برتری های رستوران خود را در آگهی خود ذکر کنید.
به طور مثال در مورد فرایند های ساده ثبت سفارش و تحویل رایگان غذا برای مشتریان یا تخفیفات ویژه خود صحبت کنید و کاربران را بیشتر در مورد کسب و کار خود کنجکاو کنید.

غذای ایرانی
غذای ایرانی

استمرار کلید موفقیت

از اصلی ترین نکات موفقیت آگهی های آنلاین، استمرار و آزمون خطا است. شما نباید با یک بار امتحان کردن این روش نامید شوید، در صورتی که نتیجه دلخواه خود را دریافت نکردید بهتر است استراتژی خود را تغییر دهید و تلاش کنید تا با بهبود آگهی های تبلیغاتی خود کاربران بیشتری را درگیر کنید.

راه اندازی و اداره یک رستوران، کار دشواری است اما با استفاده از بازاریابی آنلاین شما می توانید به سادگی حضور خود را در بازار پررنگ کنید. آگهی های آنلاین و کمپین های تبلیغاتی می تواند به شما کمک کند تا نام رستوران ایرانی در کانادا را برجسته کنید و به سرعت کسب و کار خود را رشد دهید.

نکاتی برای تبلیغ رستوران در کانادا

با ترند های روز همگام باشید مثلا فیس بوک دیگر جایی در بین ایرانیان امروز ندارد و اینستاگرام این فضا را پر کرده است.
برای حفظ مخاطبان خود بهتر است جزئیات کوچک را نیز به بهترین شکل انجام دهید. به طور مثال باید وب سایت و صفحات اجتماعی خود را به روز نگه دارید. به یاد داشته باشید که یکی از اصلی ترین راه ها برای درگیر کردن مشتریان، ارائه تخفیفات دوره ای و برگزاری مسابقات و … است که می تواند مشتریان را وادار کند که به رستوران ایرانی در کانادا برگردند.

به طور منظم از رستوران فیلم و عکس تهیه کنید و در جوامع مجازی مثل اینستاگرام بگذارید. فیلم از آشپزخانه و خدمه، فیلم از مشتریان و زمان شلوغ رستوران، فیلم از ایونت ها و مراسم در رستوران شما، عکس و فیلم از غذاها و منوی رستوران.

غذای ایرانی
غذای ایرانی

کلام آخر

اگر دنبال رستوران های ایرانی در کانادا هستید و به دنبال غذای خوشمزه حتما از سایت تابلو دیدن کنید.
حتما بعدا در صفحه آن رستوران در تابلو ریت و کامنت بگذارید و تجریبات خود را با دیگران به اشتراک بگذارید.
اگر هم صاحب رستورانی در کانادا هستید برای جذب مخاطب ایرانی، به سایت تابلو سر بزنید و تابلو شوید.

در آخر اگر نظری دارید حتما در زیر برایم کامنت کنید.

به قلم که نه، به کیبرد برخی

دیدگاه‌ها

Leave a Reply

ورود

ثبت‌نام کنید

Reset Password

Please enter your username or email address, you will receive a link to create a new password via email.